Byggautomasjon

Tekniske systemintegratorer moderniserer Norge

06.06.06: Integra er i støpeskjeen. Foreningen for tekniske systemintegratorer er godt i gang med åtte medlemsbedrifter på plass etter knapt ett år ordinær drift. Daglig leder Ståle Killie arbeider aktivt for å få flere med i den relativt ferske arbeidsgiverforeningen.


Av Jan Kalvik

– Vi jobber mest med marked, rammebetingelser og tiltak forlønnsomhet, dette er en plass for bedriftsledere å møtes og utvikle erfaringer. Vi fokuserer også på rekruttering og kompetanseutvikling, hvor vi har en langsiktig horisont. Killie understreker at Integra på ingen måte vil være en konkurrent eller blåkopi av NFA.

– Men det er helt klart fellesnevnere og områder hvor vi kan gjøre en innsats sammen, påpeker Killie. 

Samler trådene
Det er flere forhold som ligger bak Integra, sterkest er kanskje markedet selv – der enkeltmennesker og bedrifter ser mulighetene for å tjene på at den nye integratorrollen fylles med kompetent personell.

– Alt henger sammen: Hvem er den styrende aktør i et byggeprosjekt? Arkitekten styrer, tekniske funksjoner henger i løse lufta og blir kanskje en salderingspost. Automatisering kommer sent inn i prosessen, og blir ikke fulgt opp og kvalitetssikret – eller utnyttet maksimalt. Det er her integratoren kommer inn, som kan samle trådene og sørge for at de funksjonelle mulighetene blir utnyttet optimalt. 

Funksjonalitet
De større seriøse aktørene samler seg for å se på utviklingen av sin egen bransje. Nye roller og nye posisjoner krever nye prosesser i forhold til kompetanse, rammevilkår, det å jobbe med posisjon i verdikjeden. Derfor har de større aktørene gått sammen og etablert en ny bransjeforening som er Integra. Dette er aktører innenfor både bygg og industri, ofte ingeniørdrevede bedrifter, funksjonalitetsleverandører, forklarer Killie.

Det finnes god kompetanse innen de aller fleste områder i dag, forholdsvis få besitter den fasett av kunnskaper en integrator må ha. Det et hav av systemer og produkter, klarer man å utnytte disse systemene optimalt i dag? Neppe, men med riktig kompetanse på plass vil kunden få synergier – ekstra funksjonalitet – gjennom å tenke samhandling.

 Les mer i VVS nr. 04/2006 som trykkes og sendes ut til våre 7.500 abonnenter i disse dager.