Vi har derfor stilte følgende sju spørsmål til et representativt utvalg bransjefolk:
1. Er ditt firma utstiller på VVS dagene 2014?
2. Hvis nei, hva er grunnen til at dere ikke velger å være utstiller på VVS dagene 2014?
3. Hva er deres forventninger til VVS dagene 2014?
4. Mange har meninger om VVS dagene. Bør noe endres for å få en fullgod VVS messe for bransjen?
5. Bruker dere ressurser på andre messer? Type lokale messer i regi av grossister, rørleggerkjeder?
6. Hvilken messe i utlandet mener du er den viktigste for VVS bransjen?
7. Kommer dere med nyheter denne høsten?
Svarene vil fortløpende bli publisert i denne spalten, fram til messeåpningen 22. oktober.
Først ut er Leif-Erik Haaland, markedssjef i Tapwell AS:
– Ja, vi stiller ut på Lillestrøm, og våre forventninger til VVS dagene er veldig store. Dette er den beste anledningen vi har for å treffe våre kunder og bransjekollegaer. Relasjoner er viktige i vår bransje og da trenger man slike arrangementer for å pleie disse. Det er også en veldig god mulighet å treffe nye potensielle kunder, det være seg konsulenter, arkitekter og lignende, som vi ikke treffer i vårt daglige virke. Gjør man en god jobb i forbindelse med denne korte messen, får man mye igjen på lang sikt, mener Haaland.
– Det diskuteres alltid mye i etterkant av VVS dagene. Det er med egne kollegaer, bransjevenner osv. Inntrykket er at arrangementet er veldig proft gjennomført. Det har jo blitt arrangert så mange år på rad, så det meste fungerer. Vi har dessuten opplevd at våre innspill har blitt tatt til følge og ting har bedret seg til neste messe, sier han.
– Hvis jeg kan få nevne et par ting som jeg mener bør bedres/gjøres forandringer på, så er det at messen er for kort. Den burde vært åpen for forbrukere lørdag, og eventuelt søndag. Dette er fordi at vi legger veldig mye penger i en slik messe, og setter alle ansatte i sving med planlegging i forkant av messen. I forhold til å få bedre uttelling for investeringen, burde det vært mulighet for forbruker å komme inn, eventuelt at noen haller kun er åpne onsdag til fredag. Så kunne de mer synlige produktene, som er mer relevante for forbruker, stilles ut i haller som også er åpne for forbuker på lørdag/søndag. En annen ting som utstiller er dette med bespisning. Dette er til tider både dårlig og dyrt, mener Haaland.
– Vi bruker ressurser på sentrale messer med kjeder, som VVS Eksperten og Varme og Bad. Vi er også med rundt i landet med våre kunder på lokale arrangement.
Av utenlandske messer er ISH en viktig arena. Denne er det riktignok ikke alle som har mulighet å reise til. Da kan Nordbyggmässen i Stockholm være et bedre alterantiv.
– Vi kommer nok med noen nyheter utover. Det er ennå ikke bestemt når det skal lanseres, men vi har mål om å lansere nyheter hvert år, sier markedssjef i Tapwell AS, Leif-Erik Haaland avslutningsvis.