Varme og energi

Termofotograferer  fjernvarmenettet

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde
12.10.12: Ved å fotografere fjernvarmenett med varmekamera fra store høyder, såkalt flytermografering, håper Vattenfall å kunne redusere fremtidige vedlikeholdskostnader betraktelig. Det viser analysearbeidet etter flere forsøk med flytermografering i Uppsala.
I januar ble vel 48 mil fjernvarmerør i Uppsala fotografert fra et fly på 600 meters høyde. Det tok to dager for kameraene å ta tusenvis av bilder av rørene hvor de eldste er fra 1960-tallet.
Hensikten med flytermograferingen er å få en oppfatning av kvaliteten på fjernvarmenettet, og på denne måten bedre kunne planlegge fremtidig vedlikehold. Tanken er også at Vattenfall skal kunne arbeide effektivt med å finne skader i fjernvarmenettet. 

– En stor del av analysarbeidet er å koble bildene til geografisk koordinatorer (GIS). De tusentalls bildene settes sammen i en mosaikk på datamaskinen ved hjelp av algoritmer. Man lagrer ytelsen på datamaskinen og når man er klar kan man ved å identifisere temperaturforskjeller, se skader som gir store varmetap i fjernvarmekulverten og se hvor isoleringen er dårlig, sier Mattias Moëll, doktor i digital fotoanalyse og prosjektleder i Vattenfall R&D. 

Ved hjelp av bildene kan man til og med se skader i området der Vattenfalls personal normalt ikke befinner seg.
– Det kan dreie seg om avsperrede industriområder. Vi oppdaget en lekkasje i Uppsala som hadde kunnet bli et alvorlig problem, det vil si lede til fremtrengende varmtvann fra bakken med risiko for personskader om vi ikke hadde sett det i tide, sier han.

Flygtermografering begynner å bli en vanlig metode selv om det er dyrt. Men det lovende verktøyet er fortsatt på forskningsstadiet. Mattias Moëll kaller metoden for halvautomatisk. 
Fotograferingen av fjernvarmenettet i Uppsala er det andre forsøket med flytermografering som Vattenfall gjennomfører. Det første mindre forsøket var i Knivsta sør for Uppsala.

– Resultatet derfra viste at Vattenfalls fjernvarmenett var i bedre stand enn forventet, men dårligere fra et forskningssynspunkt, da det et såpass lite nett med få skader.
Nå planlegger vi en flyvning over Berlin senere i høst eller i vinter. Fotograferingen bør gjennomføres når det er kalt, men det skal ikke være for mye snø eller løv for da trenger den infrarøde strålingen ikke gjennom så bra, sier Mattias Moëll, i følge energinyheter. se