Av Odd Borgestrand
Dette var det samstemmige budskapet fra Innlandet, Trøndelag og Viken fylkeskommuner under Arctic Entrepreneur.
Usikkerhet
Maskinentreprenørenes Forbund har fått en rekke henvendelser fra sine medlemmer rundt om i landet om at overføringen av veioppgaver fra Statens vegvesen til fylkeskommunene har resultert i at flere store og små prosjekter er satt på vent.
– Dette har skapt usikkerhet blant våre medlemsbedrifter, opplyste administrerende direktør i MEF, Julie Brodtkorb, med drøyt 500 tilhørere i konferansesalen under Arctic Entrepreneur. Entreprenørselskaper i Rogaland føler seg spesielt hardt rammet i en overgangsperiode. Derfor ble tre store fylkeskommuner invitert til å gi en situasjonsrapport, og her lovte Innlandet, Trøndelag og Viken at de har god kontroll på veioppgavene de har tatt over etter Statens vegvesen.
Reform uten forsinkelser
De tre fylkeskommunene sto sammen på scenen og beroliget bransjen med at «livet vil gå som før» og at det ikke vil bli noen forsinkelser som følge av regionreformen. Samtlige fylkeskommuner er ute i markedet med nye driftskontrakter. Fylkesdirektør for vei i Trøndelag fylkeskommune, Eva Solvi, fortalte at fylkeskommunen allerede har fire driftskontrakter ute i markedet, og den femte kontrakten som handler om asfalt vil snart også være klar.
– Fylkeskommunen har også flere investeringskontrakter på gang. Det er ingenting som har stoppet opp og det er ingenting som er vesentlig forsinket, opplyste Eva Solvi.
Entreprenører som arbeider over hele landet er bekymret over at hver fylkeskommune utarbeider regionale standarder. Aud Margrethe Riseng, samferdselssjef i Innlandet fylkeskommune, mente entreprenørene må forholde seg til ulikhetene i dette langstrakte landet.
Driftskontrakter
– Innlandet har lagt til grunn en enklere standard som er tilpasset fylkesveinettet. Kvaliteten skal være like god, men kontraktene blir enklere, opplyste Aud Margrethe Riseng.
Hun understreket at fylkeskommune har et samfunnsoppdrag der ressursene skal utnyttes best mulig gjennom store samlekontrakter.
– Vi vil diskutere med bransjen med tanke på nye kontrakter og størrelsen på kontraktene, men vi ser også at MEF-medlemmer lokalt får betydelige oppdrag som underentreprenører.
Prøver ut egenregi
Det har skapt noe uro blant entreprenører at Trøndelag fylkeskommune ønsker å satse mer på egenregi. Eva Solvi, Fylkesdirektør for veg i Trøndelag fylkeskommune, bekreftet at fylkespolitikerne i Trøndelag har bedt administrasjonen utrede muligheten for å utføre flere oppdrag i egenregi. Fylkesrådmannen anbefaler ikke full egenregi, men ønsker å forsøke med enkelte byggherrestyrte oppdrag.
– Vi anbefaler å ta noen små skritt i starten, sa fylkesdirektør Solvi.
Veidrift skal være fossilfritt
Miljø kommer inn som et viktig moment i de nye kontraktsforhandlingene i de nye fylkeskommunene. Spesielt Viken vektla dette under Arctic Entrepreneur. Viken ønsker å trekke entreprenørene tidligere inn i prosjektene i tillegg til sterkt fokus på miljø. Viken har et etterslep på sju milliarder kroner på bruer og fylkesveier. Derfor ønsket Olav Skinnes, fylkesråd for distrikt og fylkesvei i Viken fylkeskommune, at det blir en fokusendring fra de store motorveiene til fylkesveier og bruer.
– Viken vil legge stor vekt på miljøaspektet. Alle byggeplasser og all veidrift skal være fossilfritt i løpet av kort tid. Nye kontrakter betyr også nye miljøkrav. Prosjekter i fylkeskommunene skal være fossilfrie fra 2028. Spørsmålet er hvor bevisst fylkeskommunene er på investeringsbehovet for å oppnå utslippsfrie prosjekter. Entreprenørene vil være avhengig både med tanke på kontraktstørrelse og forutsigbarhet, sa Skinnes.
Nye krav
– Vi må være smarte sammen med Statens Vegvesen for å oppnå best mulig resultater, var det unisone svaret fra de tre fylkeskommunene som stilte opp på Arctic Entrepreneur.
– Vi skal ikke foreta så store endringer at entreprenørene ikke kjenner seg igjen. Vi ønsker imidlertid å stille nye krav både til maskinpark og med tanke på HMS. Vi er ikke tjent med forvirring, og skal ikke snu opp ned på alt, sa Eva Solvi, Fylkesdirektør for veg i Trøndelag fylkeskommune.
Det er et faktum at alle fylkeskommuner har store etterslep på veinettet. Innlandet har allerede bevilget 100 millioner kroner ekstra til samferdsel.