Ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at Toyota har levert 6137 nyregistrerte personbiler og varebiler i årets første kvartal, noe som tilsvarer 13,8 prosent av de totalt 44.437 nye bilene på norske veier.
– Vi hadde høye forventninger for salget av våre volummodeller som RAV4, Corolla og C-HR ved inngangen til året, og det er fantastisk å se at disse innfris. Dette er en stor tillitserklæring fra våre kunder til medarbeidere over hele Norge som har levert et stort volum biler under krevende omstendigheter, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.
Suksess med elektriske varebiler
Det er innenfor salg av varebiler i Norge at Toyota øker mest, med en vekst på hele 132 prosent fra samme periode i fjor. Med en markedsandel på 23,6 prosent i første kvartal og nesten 2000 nyregistrerte biler, ligger bilmerket på toppen av listen over de mest solgte. Særlig slår Toyota Proace godt an og utgjør halvparten av Toyota-varebilene med 988 nyregistrerte biler. Elektrisk drivlinje er i ferd med å etablere seg også blant varebiler, og utgjør 1461 biler, tilsvarende 18 prosent av de totalt 8128 nyregistrerte varebilene så langt i år.
– Proace Electric dominerer markedet for elektriske varebiler og bidrar til at vi er Norges største varebilmerke i første kvartal. Vi har levert 682 Proace Electric hittil i år, noe som utgjør nær 50 prosent av markedet. Dette vitner om en formidabel jobb som er gjort hos Toyota-forhandlerne i perioden, sier Olsen.
– Vi har nå et produkttilbud i alle de viktige varebil-segmentene. Proace City har levert meget sterkt i klassen for små varebiler, der vi tidligere ikke har vært tilstede. Og en oppgradert Toyota Hilux med 2,8 liters motor gjør at vi igjen utfordrer for alvor i pickup-klassen, sier Olsen.