Av Odd Borgestrand
Sandnes slo fast at næringens viktigste oppgave er å sikre kompetanse og kvalifikasjoner når andel utenlandsk arbeidskraft øker år for år.
– Vi må bygge en nasjonal bunnplanke. Rapporten «enkelt å være seriøs» foreligger nå. Etter 1.januar 2016 må vi ha en ny sentral godkjenning her i landet. Det er avgjørende at vi lykkes med dette. Slaget står nå i seks departementer og etater fram til sommeren. Skal vi levere kvalitet må vi forholde oss til personer som vet hva de driver med, slo Sandnes fast.
ROT-markedet
Han minnet om at ROT-markedet alene er på 65 milliarder kroner, og mye av arbeidet i dette segmentet er ikke søknadspliktig. Muligheten for svart arbeid er fortsatt for stor, mener Sandnes.
– Det er et sterkt behov for å rydde opp i eget bo. Vi kan ikke bare kritisere andre. Vi produserer for 225 millioner kroner hver time i bygge bransjen, og vår omsetning må preges av ryddighet og skikkelig håndverk.
50 prosent av våre medlemsbedrifter har det siste året tapt oppdrag med utenlandske selskaper. Det er greit dersom vi taper med like arbeidsvilkår, men her er det mye å hente. Innen HMS må vi leve opp til en null-visjon, understreket BNL-direktøren.
Vekstkommuner lider
Sandnes mener Norge har et planhirarki der det ene nivået ikke binder opp det neste.
– Slik kan vi ikke ha det. Vi opplever at regionplaner ikke forplikter med dagens system. Vi ser også at vekstkommuner mangler økonomi. Dette er en utfordring som må løses. Vi er gode på utredninger i dette landet, men iverksetting er vår store utfordring, fortsatte Sandnes i sin åpningstale.
Transport
er alle arealers mor, mente Sandes. Det er transport som definerer hvor vi skal bo og hvor vi skal arbeide. Vi ser at Staten, fylkeskommune og kommune ikke har planer som løser utfordringene innen samferdsel. Vi må tenke annerledes. Det er på tide med fortetting og urbanisering. Vi må rett og slett bygge på en ny måte. Behovet for transport må reduseres. Vekstkommuner må få en helt annen bistand.
– Fornebu er skoleeksempelet der alt har gått galt. Dette er en nasjonal tragedie. Her skulle det bygges 11.000 boliger. Foreløpig er det bare 1900 boliger som er realisert. Det arbeider 9.000 mennesker på Fornebu, men transporttilbudet er nærmest fraværende.
– Vi har et system med nasjonal transportplan. Vi må bygge ut slik at det blir en nasjonal areal- og transportplan. Her må vi få robuste planer for utbygging og helhetlig planlegging. Planer må lages med tanke på at det skal bygges og at de skal realiseres. Derfor må også byggenæringen inviteres i planarbeidet, mener Sandnes.
Sandens mente det er viktig at vi får på plass gode bo- og arbeidsmarkedsregioner i dette landet, og det er viktig at boligene kommer først og arbeidsplassene følger etter.
Senere i dag blir leder i Arbeiderpartiet, Jonas Garh Støre og kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner utfordret av byggenæringen i egen debatt.