Anlegg

Trenger 50 ingeniører til Follobanen

Det er Ingeniør Compagniet AS som har fått i oppgave å rekruttere det store antallet ingeniører til Follobanen. De går nå ut med en annonse om stillingene. Her betegner de Follobanen som Norges mest spennende samferdselsprosjekt.

I annonsen forteller de at det på Follobanen trengs totalt 50 ingeniører innen følgende fagområder og disipliner:

• Geologi
• SHA
• Kvalitet
• Ytre Miljø
• TBM
• Jernbane
• Tunnel
• Borring og Sprengning
• Planlegging

Det dreier seg om prosjektstillinger for perioden fram til 2021 når tidenes største samferdselsprosjekt i Norge skal stå ferdig.

Ingeniør Compagniet AS

Ingeniør Compagniet AS er en av landets største leverandører av tekniske konsulenttjenester og totalleverandør av ingeniør- og og prosjektadministrative tjenester på alle nivåer. Kundene er operatørselskaper, leverandørindustrien innen olje og gass, industri og rådgivende virksomheter. Selskapet ble etablert i 1988, og er nå en del av Adecco Gruppen. De har kontorer i Oslo, Drammen, Kongsberg, Stavanger, Bergen og Trondheim.

Follobanen

Fakta om Follobaneprosjektet:

•        Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid

•        22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til kollektivknutepunktet Ski

•        Prosjektet omfatter bygging av nye Ski stasjon, omfattende arbeid på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon

•        Omfatter totalt 64 km nye jernbanespor

•        Får Nordens hittil lengste jernbanetunnel (20 km)

•        Første norske, lange jernbanetunnel med to atskilte tunnelløp

•        Skal bygges/drives med fire tunnelboremaskiner (TBM) som hovedmetode

•        Deler av tunnelarbeidene skal utføres ved konvensjonell sprengning (drill & blast og drill & split)

•        Designes for hastighet opptil 250 km/t

•        Tilrettelegger for halvert reisetid Oslo-Ski (fra 22 til 11 minutter)

•        Gir økt kapasitet til og fra Oslo S

•        Forberedende arbeider startet i 2013 og avsluttes sommer 2015

•        Prekvalifisering for fire av prosjektets fem totalentrepriser (EPC) startet i 2013

•        Kontraktstildelinger  fra februar 2015 til og med september 2015

•        Hovedarbeider utføres fra 2015 til 2021

•        Follobanen skal stå ferdig i slutten av 2021

•        Blir innerste del av InterCity-utbyggingen sørøstover fra Oslo