– Den største nedgangen ser vi i kategorien luft/luft under 10kW. Dette er produkter som stort sett selges til private hus-holdninger og fritidsboliger. En sterkt medvirkende faktor til dette er selvsagt de milde vintrene og lave strømprisene vi har hatt de to siste årene. Dette kombinert med over 600.000 installerte luft/luft varmepumper i Norge, er jeg ikke det minste overrasket over denne markedsutviklingen, sier Olsen.
– Hvordan ser du på utviklingen hittil i 2012?
– Nå har vi kun fått markedstallene pr. første kvartal – og venter på halvårstallene.
Markedet totalt sett pr. første kvartal (i antall) hadde en reduksjon på -8,8 prosent, mens EcoConsult hadde en vekst på 4,5 prosent. Det er klart vi er fornøyd med at vi faktisk tar andeler i et tøft marked som har hatt en negativ utvikling, sier Olsen.
– Hvordan har EcoConsult greid å vokse når markedet går tilbake?
– Her er det mange faktorer som spiller inn. Vi har mange dyktige forhandlere som er store i sitt lokalmarked og gjør en meget solid salgsjobb hele året, og ikke bare innenfor de månedene vi definerer som sesong. Jeg tror også det handler om å ikke få panikk når takten blir lavere – «be true to your concept» er det noe som heter.
– At Panasonic er det mest solgte merket innenfor varmepumper de 10 siste årene er heller ingen ulempe, sier Olsen som også legger til at EcoConsult går en meget spennende høst og vinter i møte med helt nye produkter som er oppgradert både designmessig og ikke minst ytelsesmessig.
Hvordan ser du for deg markedet fremover?
– I mangel av en glasskule å se inn i, tror jeg følgende vil være betegnende for markedet i et ett til tre års perspektiv:
Luft/luft opp til 10kW vil nok stabilisere seg rundt det nivået vi ser i dag. Utskiftningsmarkedet vil dog gjøre seg mer gjeldende enn det har vært til nå. Det er altså ingen krise innenfor denne kategorien selv om vi har opplevd en nedgang de siste par årene. Det selges fortsatt over 70.000 pumper. Med en markedsandel på ca. 25 prosent er det slik at for hver pumpe vi selger, selges det tre fra noen andre.
Det er nok marked å ta av, smiler Olsen.
– Vi forventer god vekst innenfor luft/vann markedet de kommende årene. Her har vi satt som mål å være markedsledende innen utgangen av 2012, hvilket vi ligger godt an til å nå med bakgrunn i utviklingen vi har hatt hittil i år.
Prosjekt og næringsmarkedet definerer vi i EcoConsult produktgrupper som store luft/vann varmepumper (25 kW – 1000 kW) og store luft/luft maskiner, såkalte VRF maskiner. Her er det uante muligheter med et kjempepotensial. Kombinasjonen med at denne delen av markedet blir mer og mer forskriftsdrevet hva gjelder energiinstallasjoner samtidig som byggeiere har mer og mer fokus på energiforbruk vil vi se en eksponentiell vekst innenfor dette markedssegmentet og produktkategoriene, sier Olsen.