– Stort fokus på produktutvikling og høyt tempo i salg, gir sammen med kontroll på kostnader et solid grunnlag for vekst, mener Sønderskov. Han berømmer samtidig produksjonsapparatet som klarer å levere økt volum i henhold til avtalte tider.
TROX Auranor lanserte en rekke nye produkter i 2016, blant annet boligventilasjon for leilighetsbygg som er et helt nytt marked for bedriften.
– Vi trenger et bredere forretningsgrunnlag så lenge markedet for våre standardprodukter ikke viser stor nok vekst. Vi har også økt vår eksportandel i 2016, og økt våre investeringer i ny teknologi, blant annet for å for å sikre lønnsomheten i et marked hvor kostnadsoptimering er avgjørende for å lykkes, sier han.
– Markedet har vært preget av hard konkurranse, og fallende andel påbegynte yrkesbygg har økt prispresset på komponentleverandørsiden. Vi må derfor øke automasjonsgraden, både for å holde kostnadene nede men også for å sikre arbeidsplassene lokalt, sier Sønderskov avslutningsvis i pressemeldingen.
Omsetning, resultat og investeringer:
Nøkkeltall:
|
2016 (MNOK) |
2015 (MNOK) |
Omsetning |
247,8 |
214,3 |
Driftsresultat |
22,4 |
12,5 |
Årsresultat (etter skatt) |
15,7 |
8,8 |
Investeringer |
11,9 |
5,7 |
Selskapets investeringer finansieres over driften. TROX Auranor Norge AS er en del av TROX GROUP som også hadde et godt år i 2016.