Av Odd Borgestrand
Daglig leder Bjarne Haugland opplyser at flere av foreningens medlemmer nå merker økt etterspørsel.
– Vi skal nå gjennomføre en undersøkelse blant våre medlemmer, som vi trolig vil følge opp hver 14.dag for å kartlegge situasjonen på markedet og blant personell i de ulike bedriftene. Flere av våre medlemsbedrifter er blant de samfunnskritiske aktørene, og derfor er det viktig at bedriftene kan utføre sin samfunnsrolle, sier Haugland videre.
– Vi er opptatt av at bedriftene som er medlemmer hos oss i størst mulig grad skal holde seg flytende. Vi har mottatt generelle bekymringer, men noen opplever også god ordretilgang innen VVS-sektoren. Det er lett å ha fokus på VA med tanke på beredskap, men det er mye samfunnskritisk også innen VVS-fagene understreker Haugland.
Av de 42 medlemmer i VVP, som totalt omsetter for 8 milliarder kroner i Norge, har flertallet av medlemsbedriftene lagt ut informasjon om egen situasjon i forbindelse med Korona-utbruddet.
Pipelife Norge AS skriver på sine nettsider at selskapet foreløpig ikke er blitt rammet spesielt som følge av Korona-utbruddet, og har fortsatt normal drift ved alle sine produksjonsenheter.
– Vi har nå iverksatt flere strenge tiltak for å unngå smitte, blant annet reiserestriksjoner, økt bruk av hjemmekontor, ekstra renhold på utsatte steder, stoppet kantinedrift og andre generelle hygienetiltak. Vi begrenser også ekstern trafikk/ferdsel til vår produksjon til det som er absolutt nødvendig. Vi har vært føre var og gjort ekstra innkjøp av råvarer og andre innsatsvarer for å minimere risikoen for at vår produksjon vil bli rammet på kort sikt, skriver Pipelife Norge.
Wilo AS skriver at selskapet har ambisjoner om å fortsette å jobbe nært sine kunder, men vil tilpasse seg situasjonen dag for dag.
Teknisk salg har åpent som vanlig, og selskapets distriktsansvarlige er tilgjengelige, og tar i tillegg telefon- og e-postmøter via Skype / Lync eller lignende online verktøy. Produktleveransene fortsetter som vanlig fra det nordiske lageret i Växjö.
– Vi følger utviklingen nøye, og vi var tidlig i gang med å utnevne en dedikert arbeidsgruppe med oppgave for øye til å sikre både våre interne og våre kunders helse og sikkerhet. Vi gjør vårt ytterste for å opprettholde produkttilgjengelighet og produktflyt slik at våre kunder og kunder kan fortsette sin virksomhet uten avbrudd, heter det i informasjonen fra Wilo.
Roth Norge AS lover også god oppfølging for sine kunder i denne spesielle perioden. Selskapet sender fortsatt varer fra sitt logistikksenter hver dag, men har tatt klare forholdsregler for å bidra faren for smitte.
– Dette betyr at vi reduserer fysisk kontakt mellom kollegaer og kunder til det minimale. Vi innfører hjemmekontor, og vi har spesielle regler for vårt lager og i vår produksjon. Salg og teknisk support sitter klare og hjelper via telefoner, mail m.m. Når det gjelder ordrehåndtering, vareflow, og leveringer er dette uendret. Lageret i Frederikksund i Danmark holdes åpent, og salgskontoret fungerer uendret, skriver Roth Norge.
Også INNVA AS er opptatt av å ta sin del av samfunnsansvaret, og har derfor igangsatt en rekke tiltak for å hindre at ansatte, kunder og samarbeidspartnere blir satt i fare for å bli smittet av Koronaviruset. Samtidig er selskapet opptatt av å sikre normal drift. INNVA opplyser at selskapet har etablert en beredskapsplan/tiltaksplan, samt gjort interne tilpasninger for å ha god kontroll. Selskapet har også tett kontakt med sine leverandører for å sikre vareforsyning. De har gjort sine tiltak, som å øke lager av både ferdig- og delevarer, samt råvarelager. De har også beredskap i alternative underleverandører om det skulle bli behov for det.
– Status i dag er at alt fungerer som normalt hos våre leverandører og deres fabrikker. Vi har i tillegg økt vårt lager, og anser oss som godt rustet for sikre leveranser fremover ut ifra det vi vet i dag, heter det i informasjonen fra INNVA.