Komfort og omsetning
Mange butikker og bedrifter merker det godt når varmen kommer for fullt.
– Vi ser jo at butikker ønsker kjøling for at kundene skal være mer komfortable, og dermed tilbringe mer tid hos dem. Jo lengre tid kunden tilbringer i butikkene, jo større sannsynlighet for økt omsetning i sommermånedene, bemerker Smidesang. Bedrifter har også samme behov for at medarbeiderne er tempererte og komfortable, og dermed har forutsetningene på plass for best mulig produktivitet.
Smidesang mener investering i en aircondition ikke bare er ren luksus, da gode modeller også kan brukes som varmepumpe om vinteren.
– Kundene ønsker selvfølgelig i mange tilfeller å utnytte denne kombinasjonen, slik at investeringen blir ekstra lønnsom, sier han.
Kjæledyr
Men ikke bare næringslivet er varme om sommeren i Norge. Mitsubishi Electric har også sett at flere ønsker aircondition for privat bruk.
– Mange ønsker å kjøle ned soverom/oppholdsrom for sin egen komfort, og vi hører også flere som har kjæledyr som de tør å la være hjemme nå som de har fått kjøling hjemme, avslutter Smidesang.