Sanitær

Verdiskaping, synergier og langsiktige avtaler

14.10.08: CoRks informasjonsmøte på Olavsgaard tirsdag 7. oktober samlet over 105 tilhørere. Jacobsen og Olsens presentasjon av en allianse som ivaretar hele verdikjeden, preget av langsiktige avtaler og forutsigbarhet, utløste applaus.

 

 

Bildet: Gjennom verdiskaping, langsiktige avtaler og utnytting av felles ressurser der det er naturlig vil det oppnås gode synergieffekter av Innkjøpsalliansen Cork, understreket Frank Olsen overfor de mange oppmøtte. Her i samtale med Morten Lerengen fra Høiax, Per Henriksen og Dion Christensen, Aqua Unique AS like etter det meget hyggelige møtet. (Foto: Jan H. Kalvik) 


Det var stor spenning knyttet til hva som ville bli presentert. Etter en formell introduksjon av initiativtakerne Rørkjøp og Comfort ved henholdsvis administrerende direktør Frank Olsen og administrerende direktør Knut Strand Jacobsen, gikk arrangørene rett på fakta.

Stort engasjement
CoRk vil representere totalt 350 medlemsbedrifter som omsetter VVS-varer for 3,6 milliarder kroner. Dette utgjør 20 – 25 prosent av det norske totalmarkedet, avhengig av hvordan man regner ut en slik markedsandel.
– CoRk er fundamentet i en langsiktig plan i de respektive kjeder, det er et stort engasjement i både Rørkjøp og Comfort, understreket Olsen i en pressemelding til VVS aktuelt.

Langsiktighet og forutsigbarhet
– Via styrt handel, lagbygging, sterke lokale miljøer og honorering etter avtalekjøp, samt aktiv jobb mot såkalte ”lokale goder” blir det sterk fokus på ”våre” leverandører. Alle samarbeidspartnere som satser på CoRk, kan forvente langsiktige avtaler, som gir større forutsigbarhet for alle parter, påpekte Strand Jacobsen, som også viste hvordan leverandørene kunne differensieres i de to forskjellige konseptene.

Alle har muligheter
Fra salen ble det stilt spørsmål om hvorvidt direkteleverandørene ble forskjellsbehandlet i denne prosessen. Strand Jacobsen forsikret at både direkteleverandører og nisjeleverandører hadde sin selvfølgelige plass i verdikjeden.
– Det skulle da bare mangle, de forskjellige distribusjonsmåtene utfordrer hverandre ved forskjellige kundebehov og hjelper til effektivisering, understreket Knut og viste til velkjente Høiax som var representert ved Morten Lerengen.

Stiller krav og tilbyr langsiktighet
Både Frank Olsen og Knut Strand Jacobsen har arbeidet på leverandørsiden og kjenner utfordringene. De vet at korte avtaler kan virke mot sin hensikt.
– Langsiktige avtaler gir alle bedre pusterom og tid til å fokusere på jobben som skal gjøres. Vi krever riktignok ryddighet og rene linjer, men til gjengjeld belønnes dere som leverandører med tryggheten og sikkerheten som ligger i den langsiktigheten vi tilbyr.
CoRk vil selv arbeide aktivt for at de faste leverandørene blir riktig eksponert, synergieffektene skal utnyttes der Comfort og Rørkjøp har felles interesser og alle parter skal nyte godt av den effektiviseringen som skjer gjennom bedre rutiner. På spørsmål fra salen om hvordan integritet mellom kjedene ivaretas, svarte kjedelederne slik:
– Kun et avtalt forhandlingsutvalg ser innkjøpsbetingelser og sammenligner dem. Dette er ikke et konkurransemessig samarbeid, ute i markedet er vi konkurrenter som før.