– Vi har standardene og verktøyene for å få til effektiv digitalisering – men mangler en koordinerende kraft som kan få hele verdikjeden til å spille på lag.
Det sa Pipelife Norges administrerende direktør, Sigmund Aandstad, da han på første dag under Arendalsuka 2025 deltok i paneldebatten «Digital transformasjon i byggebransjen: raskere, rimeligere og grønnere!».
Bakgrunnen for debatten var regjeringens ambisiøse mål om at Norge skal bli verdens mest digitaliserte land innen 2030. Dette inkluderer i høy grad bygge- og anleggsbransjen. Men ifølge Aandstad er bransjen fortsatt for fragmentert til å hente ut de store gevinstene.
– Vi har stor tro på mulighetene som ligger i digitalisering av dataflyt i verdikjeden. Det kan gi betydelige effektiviseringsgevinster i byggeprosessen – og ikke minst bedre kvalitet. Standardene er fundamentet for å få dette på plass, og vi har selv strukturert vår produktinformasjon i henhold til disse. Likevel har vi som bransje fortsatt har et godt stykke vei å gå, sier Aandstad.
Har verktøyene – mangler dirigenten
Aandstad peker på at bygge- og anleggsbransjen består av mange aktører som er flinke til å optimalisere for egne behov, men ikke på tvers av verdikjeden.
– Jeg tror vi gjør mye bra hver for oss på digitalisering, men vi mangler den koordinerende kraften for å virkelig lykkes. Vi har instrumentene, men vi mangler dirigenten, sier han.
Behovet for en slik samlende aktør ble også berørt av andre i panelet. Statssekretær Martin Østtveit-Moe i Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) påpekte at det først må avklares hva man skal være en koordinerende kraft for. Aandstad fulgte opp med å foreslå en oppdatert versjon av bransjens digitale veikart fra 2021:
– Vi er mer digitalt modne nå enn for fire–fem år siden. Kanskje er tiden inne for en ny prosess hvor vi legger et veikart for digital transformasjon – og samtidig avklarer hvem som skal sørge for at vi fra byggherre, via entreprenør til leverandør, får ut den effektiviseringsgevinsten standardene legger opp til.

Må inkludere software-leverandørene
En annen nøkkel for å lykkes er ifølge Aandstad at programvareleverandørene må ta en mer aktiv rolle:
– Mye av dette er IT-drevet. Hvis vi ikke har programvare som legger til rette for å bruke standardene på en god måte, er vi egentlig like langt. Software-siden er en viktig del av verdikjeden, sier han.
Hvem bør ta dirigentrollen?
Geir Paulsen, administrerende direktør i GS1 Norway, løftet frem byggherrene som en mulig motor i digitaliseringsarbeidet:
– Ikke byggherrene hver for seg, men byggherrene sammen, kan ta de første store stegene, sa Larsen i debatten.
For Pipelife handler svaret uansett om samspill på tvers:
– Vi som bransje må finne en løsning for hvordan vi i fellesskap skal sette ting ut i livet og høste gevinstene. Det gjelder å samle hele verdikjeden – byggherre, entreprenør og leverandør – slik at vi drar i samme retning, avslutter Aandstad.