- Vi sparer nesten 1 million kroner årlig

 
- Vi sparer nesten 1 million kroner årlig
Total kontroll på sitt vannforbruket , mer effektiv ressursbruk og store økonomiske besparelser. Dette er resultatet etter at Ringerike Boligstiftelse begynte å bruke Smartvattens løsning.

Nå tas neste skritt når ytterligere eiendommer kobles på det automatiserte systemet.

Ringerike Boligstiftelse driver og forvalter rundt 650 leiligheter med kommunen som eneste leietaker. Ringerike boligstiftelse hadde tidligere kun forvaltningsansvar, men siden to år tilbake har de også overtatt ansvaret for drift og vedlikeholdet.

– Vi jobber mye med ny teknologi og velger å bruke smarte tekniske løsninger som forbedrer for våre leietakere og letter arbeidet vårt, forteller Jan-Ove Øiahals, driftssjef i selskapet, i en pressemelding.

Blant annet bruker driftsteknikerne droner for å inspisere tak og termodroner for å oppdage lekkasjer på tak som ligger utenfor byggets lukkede system.
Ringerike Boligstiftelses eiendommer ligger i Ringerike kommune, som har noen av de høyeste vannavgiftene i Norge.

– Vann koster penger, og vannlekkasjer kan koste oss flere millioner NOK per år. Smartvattens løsning passer godt inn i vår teknologi-vennlige virksomhet og forbedrer muligheten vår til å kontrollere vannstrømmene betydelig, sier Øiahals.

Redusert vannforbruk med 7 prosent

Smartvatten overvåker og analyserer vannforbruket gjennom hovedmålere og delmålere, i eiendommer som kontorer, leiligheter, hoteller, helseinstitusjoner og logistikksentre. I snart ett år har Ringerike Boligstiftelse hatt Smartvattens system aktivert i seks eiendommer. Neste skritt er å koble på ytterligere eiendommer.

– En time etter at vi koblet oss til Smartvatten, oppdaget vi den første vannlekkasjen, og en dag senere enda en. Vi har avverget flere store vannlekkasjer og fikset mange mindre lekkasjer i denne første perioden. Totalt har vi redusert vannforbruket vårt med 7 prosent, noe som gir store økonomiske besparelser, bare på de seks eiendommene vi nå har gjennomført pilotprosjekt på. Besparelsen vil bli enda større når vi snart kobler til flere eiendommer, forteller Øiahals

Sparer nesten 1 million NOK årlig

For å forklare besparelsene som bruken av Smartvattens løsning innebærer for Ringerike Boligstiftelse, forteller Øiahals om en rennende toalett på en av eiendommene deres. Toalettet lakk 639 liter vann per time, noe som ga en kostnad på cirka 2 030 NOK per døgn.

– Uten tiltak ville toalettet kostet oss nærmere 122 000 NOK etter 120 dager. Da har jeg ikke tatt hensyn til den økonomiske besparelsen det innebærer å unngå evakuering av beboere ved en større vannskade, eller å legge personalressurser på feil ting, forklarer Øiahals.

Med tanke på den totale besparelsen, der han inkluderer kostnader som oppvarming av vann, vannskader og personell, ser tallene enda bedre ut.

– Beregnet på 60 eiendommer ville vi kunnet spart årlig 3 360 kubikk vann, nærmere 947 300 NOK og cirka 12 700 kilogram CO2e. Det er lett å konstatere at Smartvatten sparer oss for mange kostnader og er et veldig godt hjelpemiddel for å redusere vannforbruket vårt. Det hjelper oss også å være et forbilde for resten av kommunen og bidra til det grønne skiftet, konstaterer Øiahals.

Mer effektiv håndtering av målerdata

Takket være at vannmålerne nå avleses med fjernavlesning, blir hele prosessen med å samle inn målerstand betydelig enklere.

– Tidligere måtte vi ofte gjøre estimater på vannforbruket, i tilfeller der rapporteringen kom inn for sent fordi for eksempel en tekniker var syk. Dessuten kan vi nå bruke teknikerne våre der de virkelig trengs og ikke sløse deres tid på å lese av vannmålere. Vi minimerer også risikoen for at menneskelige feil fører til at feil tall rapporteres inn, sier Øiahals.

En annen verdsatt funksjon er alarmen som utløses i tilfeller der vannforbruket avviker.

– Når en alarm går, kan vi raskt se i telefonens app og gjøre en første vurdering om utrykning er nødvendig. Tidligere måtte vi reise på alle alarmer som kom inn fra beboerne, nå kan vi i sanntid se om kontroll kan vente til neste dag eller om vi må rykke ut midt på natten. Jeg elsker virkelig alarmfunksjonen, sier han.

- Lydhøre for våre ønsker

Øiahals anbefaler varmt Smartvattens løsning til alle som jobber med eiendommer.

– Smartvatten gir oss riktig informasjon og hjelper oss å oppdage og utbedre lekkasjer umiddelbart. Kostnadene for å bruke Smartvatten har vi spart inn på mindre enn ett år, noe som i seg selv er et sterkt argument for at alle bør bruke løsningen.

Han setter pris på samarbeidet med Smartvatten som har pågått gjennom hele perioden.

– Smartvatten har vært lydhøre for våre ønsker, og så snart det dukker opp et spørsmål, er de der for å støtte, diskutere og utvikle tjenesten slik at den passer oss.

Jens Karlsson er den hos Smartvatten som har hatt den primære kontakten med Jan-Ove Øiahals og teamet hans. Han gleder seg over suksessene som Ringerike Boligstiftelse har hatt etter at de installerte Smartvattens løsning.

– Det er fantastisk gøy at vår løsning hjelper Boligstiftelsen å beholde sin posisjon i forkant og støtter dem i deres proaktive arbeid rundt vannforbruk. Jeg ser veldig frem til vår videre felles reise der vi skal utvide samarbeidet og sørge for at de effektiviserer sitt vannforbruk enda mer og forebygger kommende vannskader, sier han.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår