Bildet: Prosjektleder Roar Bratli i Skanska er stolt over de tekniske løsningene innen VVS, elektro og miljø.
Av Odd Borgestrand
Prosjektleder for tekniske anlegg, Roar Bratli, betegner flyplassen som framtidsrettet i valg av løsninger innen VVS- elektro og miljø.
Det er Forsvaret som er gitt konsesjon til å drive sivil lufttrafikk på Rygge, mens Rygge sivile lufthavn AS (RSL) har bygget, eier og skal drive den sivile terminalen.
-Vi har tatt i bruk den best tilgjengelige teknologien for de tekniske løsningene ved flyplassen, sier prosjektleder Roar Bratli i Skanska. Han har hatt meget travle arbeidsdager siden han ble hentet inn for halvannet år siden. Selv om flyplassen har vært under forberedelse i mange år, hadde ikke byggherren mange tanker for hvordan de tekniske anleggene skulle fungere.
-Det var nettopp dette som var utfordrende og som fristet meg til å si ja til oppdraget, forteller Bratli. Han er til daglig ansatt i Askerfirmaet ITECH AS, men har i dette prosjektet arbeidet for hovedentreprenøren SKANSKA AS.
Terminalen er delt inn i 40 VAV-soner som blir behovsstyrt via CO2-følere i hver enkelt sone. Ventilasjonen blir dermed regulert via målte luftmengder. Bratli betegner dette som et framtidsrettet ENØK-tiltak. Terminalbygget er delt inn i 6 hovedsoner som dekker begge etasjer i bygget. 7 aggregater har hver en kapasitet på 25.000 kubikk.
Les hele reportasjen i VVS aktuelt nr 7