Vann og avløp

Vil bort fra subjektiv bedømming av lærlinger

Daglig leder ved Opplæringskontoret for rørleggerfaget i Nord
Daglig leder ved Opplæringskontoret for rørleggerfaget i Nord

Av Odd Borgestrand

-Det er på høy tid at vi får en felles bank for svenneprøvene. Dette har jeg etterlyst i lengre tid, men siden det tar tid å koordinere prøver for hele landet velger vi å ta dette løftet for de tre nordligste fylkene, sier Merete Larsen til VVS aktuelt.

I går var representanter fra prøvenemndene i Nord-Norge samlet under Bygg Reis Deg med dette som tema. I tillegg deltok faglærere som arbeider på KEM linjene ved de videregående skolene, representanter fra fagutdanning ved hver fylkeskommune, samt representanter for Rørentreprenørene Norge.

Like prøver over hele landet
Merete Larsen mener det er viktig å få like prøver for hele landsdelen.
-Det vi opplever nå er at enkelte fylker utmerker seg med stor strykprosent, mens det i andre fylker er nærmest bare bestått. Jeg tror ikke det er så stor forskjell på ungdom i ulike deler av landet. Det er en subjektiv bedømming som ligger til grunn for de store ulikhetene, slik jeg ser det. Nemndene tenker forskjellig og bedømmer dermed også ulikt, selv om pensumet er det samme for hele landet.  Vi kan ikke ha det slik, sier hun bestemt.

Nå skal de tre nordlige fylkene sette fokus på hvordan prøvene skal gjennomføres, slik at det blir likt om man er i Finnmark, Troms eller Nordland. En lærling fra Finnmark skal også kunne fortsette sin utdanning i Oslo, og oppleve at læreplanene gjennomføres og vektes likt, mener Larsen.

Ut med prøvene
Etter møtet på Lillestrøm vil faglærere og prøvenemnder bli utfordret til å samle inn prøvene og gjøre dem tilgjengelig. Vi kan ikke hemmeligholde prøvene. Ved bedriftsbesøk vil jeg gjerne ha tilgang til prøvene for å gi lærlingene best mulig oppfølging på egen arbeidsplass. Vi må øke bevisstgjøringen innenfor faget, slik at lærlingene får en optimal oppfølging, mener Larsen.  Det er også viktig at skolene og lærlingebedriftene kommer enda mer på banen med sine innspill, understreker hun. Prøvenemdene må blant annet snakke med lærling om læreplanoppnåelse.
-Vi er tre aktører som har ansvar for fagets framtid. Det er først skolene med sine prøvestasjoner, deretter opplæringskontorene og fylkeskommunene, og det er viktig at vi koordinerer arbeidet, konkluderer Merete Larsen.