Varme og energi

Vil gjøre Hurtigruta grønnere

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde
16.09.13: Klimabyråd Filip Rygg i Bergen vil redusere utslipp fra Hurtigruten ved hjelp av fjernvarme.
– Dette er mulig å gjennomføre i nær fremtid, sier han til Bergens Tidende.

Med over 3000 skipsanløp per år, er Bergen en av Norges mest trafikkerte havner. Ut fra havnestatistikken for 2011 er det beregnet at om lag 374 tonn NOx slippes ut fra skip ved Bergen havn årlig.
– Det som kommer ut av pipene i vintermånedene fra for eksempel Hurtigruten, må vi redusere. Vi kan ikke bare redusere biltrafikken, uten å se på andre kilder, som utslipp i havnen. Det er også viktig for vår troverdighet som miljøby, sier byråd for byutvikling, klima og miljø, Filip Rygg (KrF), til avisen.

Torsdag vedtar derfor Byrådet å gi to millioner kroner til Bergen og Omland Havnevesen (BOH), slik at de kan etablere landstrøm i Bergen havn. BOH ønsker å få på plass en landstrømpilot på Dokken før årsskiftet. Anlegget skal i første omgang betjene containerskip og offshoreskip.

Vil lære av Göteborg
Rygg synes etablering av landstrøm i Bergen havn er svært viktig. Ikke bare gir det bedre luftkvalitet, det reduserer også utslipp av klimagasser og gir mindre støy. Men han mener også det bør gjøres noe med utslippene fra Hurtigruten, og viser til at piloten ikke gjelder for Hurtigruten og cruiseskipene.
- Vi har fremdeles en del utfordringer her. Men, vi ser faktisk nå på muligheten til å bruke fjernvarme for Hurtigruten. Göteborg har gjort noen interessante tiltak som vi håper å kunne lære noe av, sier han.

Han forteller at han skal i møte med Bergen og Omland Havnevesen og BKK denne uken for å diskutere bruk av fjernvarme.
- Jeg har vært svært bekymret for utslippene i havnene i Bergen. Men, nå når jeg har lest rapporten fra Göteborg, ser jeg at det er mulig å få til dette i nær femtid.

Spenstig og interessant
Havnedirektør Inge Tangerås er forheløpig avventende i sine kommentarer til om Bergen vil gjøre som Göteborg og la fjernvarme kutte utslippene fra store båter i havna.
- Jeg vet altfor lite om dette til å kommentere det, sier han og legger til:
- Det må uansett sjekkes med Hurtigruten først. Man er jo avhengig av at rederiene er interessert i å ta de investeringene som trengs for å få dette til.

Endre Tvinnereim fra Byluftslisten ønsker landstrømpiloten hjertelig velkommen, men mener den kommer noen år for sent. At Byrådet ønsker å undersøke muligheten for fjernvarme for Hurtigruten synes han virker spennende.
- Det var et spenstig og interessant forslag, sier han.