Nyheter

Vil ha lovfestet ti-års garanti

Bildet: Forbrukerrådet mener andre aktører bør følge opp med lenger reklamasjonstid ved nybolig-kjøp.
Bildet: Forbrukerrådet mener andre aktører bør følge opp med lenger reklamasjonstid ved nybolig-kjøp.
08.09.11: I sommer innførte Skanska Bolig, som første boligutbygger i Norge, ti års reklamasjonsfrist ved kjøp av ny bolig. Nå mener Forbrukerrådet det er på tide at de andre aktørene følger opp. 
Det er fagdirektør i Forbrukerrådet, Thomas Bartholdsen, som går ut og oppfordrer resten av bransjen til å gjøre som Skanska Bolig, og innføre ti års garanti på nye boliger. På sikt ønsker han også at denne garantien blir lovfestet. 

Skanskas garanti er en dobling i forhold til dagens lovpålagte frist, og Bartholdsen er skuffet over at resten av bransjen så langt ikke har fulgt opp. 

– Forbrukerrådet har ikke glemt saken, og vil fange opp kravet om ti-års reklamasjonsfrist på bred basis, sier han til forbrukerportalen.no.

Han forventer at politikerne følger opp saken:  
– Når Skanska Bolig nå viser at det går an, og bransjen ikke gjør noe, bør regjeringen følge opp. Det er vanskelig å forstå at regjeringen ikke vil styrke forbrukervernet for norske boligkjøpere, sier han. 

Under lanseringen i sommer uttalte administrerende direktør i Skanska Bolig, Magnus Hvam: 
– Ti års reklamasjonstid gir en betydelig større trygghet hos boligkjøperen ved at mangler vil bli rettet opp også dersom de oppdages første etter mange år. 

Direktør Randi Flesland roste Skanska Bolig for å gå foran, og sa at det var en seier for fremtidens boligkjøpere: 
– Vi forventer at også andre kvalitetsbevisste boligbyggere kommer etter. Det er ingen grunn til at boliger som skal stå i 100 år, ikke skal tåle 10 års reklamasjonsfrist. Kjøp av bolig er den største investeringen de aller fleste gjør i løpet av sitt liv. Loven gir likevel like lang reklamasjonsfrist ved kjøp av en mobiltelefon som en ny bolig, sa hun.