I prosjektet «Samordnet logistikk i VA- og VVS bransjen» har VVPs LOGISTIKK-forum tatt for seg en av de største kostnadsdriverne – logistikken.
– VA og VVS produsentene VVP tenker det er viktig å innovere og tenke nytt. I takt med digitaliseringen åpner det seg nye muligheter. For å tilfredsstille kundenes forventninger om kvalitet, pris og tilgjengelighet må vi stadig være åpne for å gjøre endringer, sier Bjarne Haugland, seniorkonsulent og prosjektleder i VA- og VVS produsentene, VVP.
– Vi har sett på hvordan varer lagerføres, plukkes og distribueres. Målet er å sikre en kostnadseffektiv distribusjon med høy levering-presisjon ut til VVP medlemmenes kunder (lager / butikk / anlegg- og byggeplass) i hele Norge og samtidig sikre evnen og muligheten til å tilpasse oss kommende endringer i markedet. Hensikten er å etablere en godt fungerende bransjeavtale for medlemmer av VA og VVS produsentene VVP som omhandler både lager- og varetransport-tjenester i Norge, sier Bjarne Haugland.
Medlemmenes skiftende behov
– Det krever god kunnskap om distribusjon, lager, salg og digitalisering. For å ta riktige beslutninger må vi forstå logistikkperspektivet i verdikjeden og de ulike medlemmenes skiftende behov. Med fokus på kostnadseffektivitet og ledetid (den tid det tar fra en ordre registreres til varene er levert til kundens lager, butikk eller prosjekt) ønsker vi å kartlegge mulighetene for en samlet løsning som samtidig kan tilpasses og tilfredsstille VVP medlemmenes individuelle behov, sier Haugland videre.
I VVPs medlemsmøte 10. – 11. februar 2025 ble DSV Solutions presentert som VVPs valgte partner. DSV presenterte der hvordan de sammen med VVP og VVP medlemmene vil jobbe videre med utviklingen av innovative løsninger som vil effektivisere VVP medlemmenes prosesser, redusere kostnader og styrke konkurranseevnen.

Landsdekkende transportløsning og fleksibel lagerleie?
Transportbransjen har utviklet seg voldsomt og kan i dag tilby løsninger tilpasset mange ulike behov. Moderne tilpassede løsninger kan ta over hele eller deler av varekjeden med systemer som trolig støtter de fleste eksisterende transportsystemer og trolig noenlunde enkelt kan settes opp med integrasjon mot nye. Løsninger med track & trace, avviksrapportering, dagslister, advisering sms/ telefon, e-faktura og en rekke rapporter er godt innenfor rekkevidde. Det tilbys såkalt 3PL som betyr at transportøren mottar, lagrer, plukker, pakker og sender ut varer, kombinert med moderne WMS system som bidrar til at bedrifter får full kontroll på sine inngående og utgående ordrer.
– Gode hjelpemidler som fraktkalkulator med transporttider og avansert sporing bidrar trolig ytterligere til å rasjonalisere og effektivisere varelogistikken. VVP ser store muligheter for våre medlemmer i en ny samarbeidsavtale med DSV, mener Haugland.

Han tror den kan gi medlemmene mer enn bare kostnadsbesparelser.
– Det handler om å bygge et fundament for en mer bærekraftig og koordinert logistikk for hele VA- og VVS-bransjen. Avtalen er utformet for å dekke de mange ulike transport- og lagerbehovene til VVPs medlemsbedrifter, som omsetter for drøye 11 milliarder kroner årlig, sier Haugland.
Langsiktig samarbeid med fleksible løsninger
Prosjektet er resultatet av over ett års arbeid, inkludert innspill fra ulike medlemmer og eksterne samarbeidspartnere. Ifølge Haugland har DSV forstått viktigheten av fleksibilitet.
– Medlemsbedriftene har vidt forskjellige behov, fra lagring av baderomsmøbler til håndtering av lange rør, påpeker han. DSVs evne til å tilby skreddersydde løsninger ble derfor avgjørende for valget.Den første syretesten for avtalen med DSV kommer nå når medlemmene skal begynne å ta i bruk de avtalte løsningene, sier Haugland
Et initiativ drevet av bransjebehov
Ideen til prosjektet stammer blant annet fra Hauglands egne erfaringer som bedriftsleder. Han så hvordan transport og logistikk ofte utgjorde en stor utfordring for mange aktører.
– Målet er å samle bransjen rundt en felles løsning som kan gi forutsigbarhet og stordriftsfordeler, forklarer Haugland.
Resultatet er en avtale som nå skal testes i praksis. VVP ser også avtalen som en mulighet til å styrke organisasjonen.
– Når dette er oppe og går, forventer vi økt interesse fra nye medlemsbedrifter, sier Haugland. Han er overbevist om at prosjektet vil gi både VVP og DSV tilgang til flere kunder og utvide deres respektive markedsposisjoner.
Brobygging
Samarbeidsmodellen vil innebære at VVP eier avtalen. VVP stiller VVPs møteplass til disposisjon for valgt transportør etter nærmere avtale. VVP påtar seg ikke noen form for økonomisk ansvar knyttet til avtalene om transport eller lagerhold, hverken direkte eller indirekte. Som eier av avtalen, og til dekning av løpende administrasjonskostnader, skal VVP motta fra transportør 0,25 % av netto utfakturert beløp. Beløpet avregnes, dokumenteres og utbetales kvartalsvis. Haugland legger vekt på VVPs rolle som en brobygger i verdikjeden.
– Vi er ikke en arbeidsgiverorganisasjon, men en bransjeorganisasjon som legger til rette for at kunnskapen når frem dit den skal, sier han. Organisasjonen støtter blant medlemmene med månedlige statistikker og rapporter, samt opprettholde dialogen med myndigheter og andre bransjeorganisasjoner, og etablerer også en arena for kostnadseffektive bransjemesser innen VA, sier Haugland avslutningsvis.
(KILDE: VVP.no)