Nyheter

VVP uteblir fra Bygg Reis Deg

Bildet: VVP-logoen blir ikke med under årets Bygg Reis Deg på Lillestrøm.
Bildet: VVP-logoen blir ikke med under årets Bygg Reis Deg på Lillestrøm.
09.09.09: -Det ble dessverre for dårlig oppslutning fra våre 31 medlemsbedrifter til at vi stiller på Lillestrøm denne gangen, men vi kommer vel sterkere igjen, sier daglig leder i VA- og VVS produsenterne VVP, Bjarne Haugland.
Av Rolf Erik Veland

– Det handler om hvordan de ulike aktørene disponerer sine markedsbudsjetter, sier Haugland, da VVS aktuelt spør ham om årsaken til uteblivelsen. Han legger ikke skjul på at tidene vi er inne i spiller en avgjørende rolle for avgjørelsen om ikke å delta under årets messe.

Dyrt servicenivå
– For den enkelte blir det da å veie for eller imot om man skal bruke såpass mye penger som det koster ved å ha stand på Bygg Reis Deg, eller om man skal disponere annerledes. Noe mer dramatikk ligger det egentlig ikke i dette, men når det er sagt skal vi heller ikke legge skjul på at det er kommet en del signaler fra våre medlemsbedrifter at de synes prisnivået på servicetjenester i messeområdet ligger rimelig høyt etter hvert.
– Det koster mer enn det smaker?
– Vel, dette går ikke på Bygg Reis Deg-messa, men mer på hva det koster totalt for den enkelte, kontra det utbytte man eventuelt vil få. Selve standprisen er vel på nivå med det man må betale under lignende arrangementer andre steder, men det er servicetjenestene og nivået på disse som ”plager” oss en del, sier Haugland.
-Lillestrøm skulle gjerne hatt litt konkurranse, med andre ord?
-Ja, det hadde kanskje ikke vært så dumt. Men dessverre er markedet i Norge for lite til å ha flere messehaller og arrangementer av en slik størrelse, sier han.

På egen hånd
VVP omfatter noen av de mest markante bedriftene i bransjen, og en del av disse vil likevel stille på egen hånd på messa.
-Men samlet blir det ingen deltakelse for oss i år, fordi vi må være et visst antall for å få ting til å gå i hop. Dessverre lykkes vi ikke å få dette til i år, men VVP kommer nok sterkt tilbake når tidene normaliserer seg, sier daglig leder Bjarne Haugland.

Ikke ukjent
Salgs-og markedsansvarlig i Bygg Reis Deg, Magnus Østby, sier at han ikke er ukjent med problemstillingen som Bjarne Haugland retter fokus mot.
-Vi mottar signaler fra markedet som går på et høyt prisnivå, og fra vår side holder vi et trykk på arrangørene Norsk Varemesse på dette. Problemet er at tjenestene blir levert av frittstående selskaper som har sine priser på de tjenester de leverer, og da blir det ikke helt enkelt å få det nivået man helst skulle ønske, sier han.
-Merker dere som messearrangør at flere vegrer seg for å delta?
– Vi merker at det gjerne sitte noe lenger inne i enkelte bransjer, men vi ligger ikke så langt etter forrige gang, da vi solgte ut 15.000 kvadratmeter. Sånn sett er vi godt fornøyd med oppslutningen, og vi ser med spenning frem mot publikumsoppslutningen når vi åpner den 22. september, sier Magnus Østby i Bygg Reis Deg.