Nyheter

VVS-barometeret: Bedre prognoser for BD

Bildet: – Økt kompetanse og mer utadrettet jobbing hos rørleggerne er viktig for å kapre markedsandeler framover
Bildet: – Økt kompetanse og mer utadrettet jobbing hos rørleggerne er viktig for å kapre markedsandeler framover
27.06.13: – Våre prognoser viser en vekst i etterspørselen etter VVS- produkter på 4-5 prosent de nærmeste årene. Men vi har samtidig ambisjoner å ta markedsandeler, sier Herman Larssen som er markedsdirektør VVS i Brødrene Dahl.
Av Oddvar Lind

Selskapet hadde i fjor en omsetning på ca. 5 150 millioner kroner, hvorav VVS-produktene utgjorde rundt 3 000 millioner.
– Vi ser et stabilt og økende ROT-marked framover. Veksten blir størst innenfor boligsektoren, mens yrkesbygg er mer utsatt for konjunkturer og svingninger i markedet, slår Larssen fast.

Positiv utvikling
Han registrerer en positiv utvikling for selskapets tekniske produkter, mens for varmeprodukter er omsetningen de første måneder i 2013 omtrent på linje med fjoråret. Størst vekst er det på verktøy, men her utgjør omsetningen bare ca. 10 prosent av den totale omsetningen av VVS-produkter, påpeker han.

– Salget av varmepumper viser en liten nedgang de første månedene i år, men nå registrerer vi en økning igjen. Vi tror at etterspørselen etter varmepumper vil øke noe når titusenvis av oljefyringsanlegg skal skiftes ut de nærmeste årene. Enova har økt støtteandelen til utskifting av slike anlegg, og det har betydning for tempoet i utskiftingen. VA-markedet er fortsatt tregt, selv om behovet for utskiftinger og fornyelse er stort, legger han til.

Flere kombienheter
Larssen mener at andelen kombienheter for ventilasjon, varme og kjøling vil øke framover. Det samme gjelder andelen fornybar energi når passivhus, nullenergihus og plussenergihus fases inn. Her er det viktig å være på hugget med kompetanseoppbygging hos de ansatte og relevante produkter og løsninger. Vi driver en omfattende kursvirksomhet sammen med leverandørene. I tillegg bygger vi ut vårt klimasenter på Ringdalsskogen utenfor Larvik, understreker han.

– Foreløpig er det lite volum for salg av solfangere hos oss. Men vi tror at dette segmentet vil øke framover. Her trengs det mer kompetanse hos rørleggerne og en bevisstgjøring av kundene, både innenfor boliger og yrkesbygg, presiserer han.

Regionale forskjeller
Brødrene Dahl har i hovedsak hatt en jevn utvikling i regionene i 2013, men noe svakere i Østlandsregionen sammenlignet med i fjor. For Bergensområdet er det registrert en vekst i omsetningen etter VVS-produkter på 15 prosent de første månedene i år sammenlignet med fjoråret. Men her er veksten avhengig av store byggprosjekter og kontrakter, forklarer Larssen.

– Når det gjelder konkurransen i VVS-markedet fra nye aktører og nettbutikker registrerer vi en utflating av veksten. Internettsalget er relativt beskjedent med en omsetning på 50-60 millioner kroner årlig. De store kjedene som IKEA og Bauhaus utgjør en viss utfordring, og det er viktig at bransjen og rørleggerne er på offensiven for å etablere gode kundeforhold og samtidig markedsføre våre produkter og løsninger, sier Larssen til slutt.