Hadde vi ikke visst bedre, skulle man tro det var proffsyklister alle som én. Her var det kondomdresser, tøffe karbonsykler, sykkelsko og hjelmer, og ikke minst, sykkeltrøyer med sponsorlogoer av alle merker. For ikke å glemme solbriller av ypperste klasse. Det koster å kaste seg på sykkelbølgen, men sponsorene hjelper på.
Spin-off effekt
-Kanskje vi her ser spin-off-effekten av røykeloven som ble innført for noen år siden. Nå skal jo absolutt alle i VVS-bransjen sykle, sier Sigurd Falmår fra Noha Norway AS, en av sponsorene til rittet.
Selv startet han i Ahlsell-stallen med kun fire ukers trening bak seg på sykkelen før det store rittet, men det holdt til at han klarte den 91 kilometer lange løypa på imponerende 4 timer og 32 minutter.
Snakkis
-Nordsjørittet er blitt den store snakkisen i bransjen, sier Fritz Langfeldt fra Ifø Sanitær. Han var den som i sin tid tok initiativet til rittet som startet med en gjeng på 17 personer fra VVS bransjen som ville slutte å røyke og begynne å trimme stedet.
-Vi kalte oss for Pedalkameratene, og satte oss som mål å sykle Trondheim- Oslo, og dermed tok det helt av. Nå har jeg følelsen av at folk innen bransjen snakker mer sykkel enn fag, sier Fritz, som har sett en eventyrlig utvikling på Nordsjørittet.
-Fra et par hundre deltakere de første årene, har vi nå over 7000 deltakere, og det vokser bare på seg. Neste år blir dette enda større, sier han.
HMS-tiltak
-Dette ligner jo ikke VVS-bransjen akkurat?
-Nei, det kan du si, men hele bransjen har endret seg totalt. Folk slutter å røyke, og vil sykle i flokk. Vi har med deltakere fra hele sør-Norge, Oslo, Sandefjord, Tønsberg, Kristiansand, Egersund, Sandnes, Stavanger, Stord og Bergen. Det bare baller på seg. Nå er det Varme& Bad-folkene med Morten Boye-Hansen og Øystein Kjellsen som har tatt ansvaret for opplegget, og vi er mange leverandører som følger opp med å sponse alle som vil være med på laget. Noe bedre HMS-tiltak enn dette får du ikke, sier Fritz Langfeldt, som selv ble klokket inn på suverene 3.59,52.