Nyheter

23 år gammel foring god som ny på Gullfaks

Bildet: Terje Wold (t.h) og Rolf Dalby sørget for laminering av flensen på røret som ble installert for 23 år siden. Statoil håpet røret ville holde i seks måneder
Bildet: Terje Wold (t.h) og Rolf Dalby sørget for laminering av flensen på røret som ble installert for 23 år siden. Statoil håpet røret ville holde i seks måneder

Av Odd Borgestrand

En nylig gjennomført kontroll av foringen viser at den er i like god stand som da den ble installert.

– Dette er gode nyheter for oss, sier daglig leder i Olimb Offshore, Peer-Christian Nordby. Strømpeforingen ble installert etter to fullskalatester i Råde, og det var knyttet stor spenning til oppdraget fordi operatørene bare hadde tilgang til røret fra den ene siden. Dermed måtte installasjonen gjennomføres som en såkalt blindkjøring.  Det var en ny metode for Olimb i 1991.

Røret gikk fra et av skaftene på Gullfaks A og inn til en indre tank som var montert inne i en ytre tank. Det var med andre ord ikke tilgang fra mer enn èn ende.
Statoil hadde registrert betydelig korrosjon i det aktuelle røret og ønsket å kjøpe seg tid for å unngå umiddelbar stopp i produksjonen. De håpet strømpeforingen kunne holde minst et halvt år, og at man i denne perioden kunne komme opp med en permanent løsning.

Det var i begynnelsen av november i år at Olimb fikk en ny henvendelse fra Statoil etter at det aktuelle røret var koblet fra inne i skaftet. Det viste seg at flensen til røret var svært korrodert. I 1991 ble ikke flensene forseglet, slik man gjør i dag. Nå har to av Olimbs medarbeidere, Terje Wold og Rolf Dalby, sørget for laminering, og røret som Statoil hadde håpet ville holde i seks måneder kan holde i ytterligere mange år, mener Nordby.

– Nå har vi en dokumentasjon på at vår foring har tålt væsken som har gått gjennom røret de siste 23 årene. Det inspirerer oss til videre forskning og utvikling innen offshore. Nå ser vi fram til en grundig undersøkelse ved Statfjord B der vi gjennomførte en omfattende operasjon med rørfornying i en manifold i 1992. Denne skal åpnes neste år, og vi har grunn til å forvente at også foringen her er i god forfatning. Dersom dette slår til har våre foringer hatt en lengre levetid enn de originale rørene, og det åpnet selvsagt for nye muligheter for rørfornying også offshore, konkluderer Nordby.