Bildet over: Fornøyde med toppkarakteren og nye lokaler. Produktsjef Kari Heyerdahl og Administrende direktør Bjørn Sømhovd. (Foto: Mette Ellefsen)
av Mette Ellefsen
Bærekraftsrapporten er for første gang utarbeidet i overensstemmelse med Global Reporting Initiatives (GRI) retningslinjer. GRI er en verdensanerkjent organisasjon som utvikler og sprer globale bærekraftsanvisninger. Geberits rapport omhandler global oppvarming, vannmangel og bærekraft, som i økende grad er blitt vesentlige fokusområder også i sanitetsbransjen.
– Geberit har vist at økonomisk suksess, sosial balanse og det å handle på en miljøbevisst måte ikke trenger å være motsetninger, uttaler Albert E. Baheny, Chief Exrcutive Officer i Geberit, i rapporten.
Tvert imot anser Geberit bærekraft som en mulighet til å gå nye veier, Firmaet ønsker fortsatt å beholde ledertrøyen blant konkurrentene på området bærekraft og dermed videreføre posisjonen som rollemodell i bransjen.
Stort sett alle målsettinger som ble satt i forhold til bærekraft i 2004-rapporten, har Geberit oppfylt i 2007. Vann er hovedtemaet i rapporten, og det har Geberit konkret fulgt opp med lanseringen av det nye hygienefilteret.
– Det nye hygienefilteret sikret at bakteriemengden i vannet minimeres ved oppstart og trykkprøving av nye installasjoner. Vi kommer til å få se mye mer til den slags i fremtiden, forteller produktsjef Kari Heyerdahl i pressemeldingen som ble sluppet samtidig som de inviterte til omvisning i flotte og nye lokaler på Luhrtoppen.
Behovet for større plass og eget showroom har resultert i luftige lokaler hvor produktspekteret kommer tydelig frem. Blant annet har de montert inn taksluk, som viser i praksis hvordan de effektivt suger unna mellom 9 og 12 liter i sekundet. Det er også laget et miljø som viser hele installasjonen på et baderom/toalettrom.
Bildet viser Produktansvarlig for installasjoner ved Trondheimskontoret, Bjørn Solem, med et utsnitt av hvordan en installasjon kan se ut over to etasjer. (Foto: Mette Ellefsen)
VVS Aktuelt har tidligere presentert det nye Balenatoalettet, som er den store satsningen i høst hos Geberit. Det er ansatt ny salgssjef, Beate Larsson Gerø, som skal ha ansvaret for dette spennende produktet. Hun fortalte ivrig om funksjoner og fordelene ved et toalett som både spyler og tørker. Engasjementet var så stort fra Gerø, at undertegnede måtte teste et av de som Geberit har installert på sine toalettrom. Og det var en udelt positiv opplevelse. Den store lanseringen skjer under Bygg Reis Deg i September og det blir spennende å se mottagelsen. At dette er fremtidens toalett er der vel ingen tvil om.
Bildet over viser Salgssjef Beate Larsson Gerø når hun ivrig forteller om det nye Balena-toalettet som både spyler og tørker. (Foto: Mette Ellefsen)