Hafslund Nett, som er landets største nettselskap med sine om lag 540.000 kunder i Oslo, Akershus og Østfold, fulgte nøye med på den lokale virkningen av den verdensomspennende kampanjen i klimasakens tegn.
– Vi forventet ikke at kampanjen skulle slå ut voldsomt på det totale effektuttaket, ettersom lys utgjør bare en liten del av det totale forbruket i bygninger. Kampanjen hadde i så måte heller en symbolsk effekt, sier Morten Schau.
I Oslo sank forbruket med 40.000 kilowatt, noe som tilvarer en million lyspærer på 40 watt. I Asker og Bærum sank forbruket med 8000 kilowatt, noe som tilsvarer 200.000 lyspærer på 40 watt. I Romerike og Follo sank forbruket til med til sammen 40.000 watt, noe som tilsvarer 1 million lyspærer på 40 watt. I Østfold sank forbruket med 16.000 kilowatt, noe som tilsvarer 400.000 lyspærer på 40 watt.