40 års markeringen sto i stil med bedriftens egenart. Solid, gjennomarbeidet og med en rekke høydepunkter både faglig og kulturelt og med en ramme som ikke kunne vært bedre.
-Hallingplast er rett og slett et industrielt eventyr i Norge, mener styreleder Jan A. Sannem. På slutten av 80-tallet trodde mange at distriktsbedrifter ikke lenger hadde livets rett i et høykostland. Det var nettopp da Hallingplast «tok av» med en utvikling som få andre bedrifter i Norge kan vise maken til.
Lokal og internasjonal
Hallingplast er en bedrift med grunnleggende forankring i lokalmiljøet, som genererer mange arbeidsplasser.
Med en nasjonal jernbane som ikke har interesse av å frakte store mengder rør på sine skinner og et statlig vegvesen som har glemt at riksvei 7 er en av de viktige samferdselsårene mellom øst og vest, har bedriften i Ål i Hallingdal kjempet en knallhard kamp for å bli en ledende plastprodusent med leveranser til alle deler av landet og med store markeder i Sverige, Finland, Tyskland.
Bedriften har også en internasjonal rekkevidde med engasjementer og kunderelasjoner som omfatter andre europeiske land i tillegg til Afrika, Asia og Sør-Amerika. I disse dager går en leveranse på 50.000 meter vannledningsrør til Angola, og mye tyder på at det kommer en ny bestilling som blir dobbelt så stor. Det er nesten utrolig at en fransk kunde finner fram til Kleivi Næringspark for leveranser til et afrikansk land, men dette er en del av industrieventyret som Steinar Tragethon og hans 32 medarbeidere nå får være med på i jubileumsåret.