Kampanjefolderen distribueres gjennom flere ulike fagblader innen byggebransjen, heriblant VVS aktuelt som kommer ut denne uken.
Mangelfullt arbeid
Bakgrunnen for kampanjen, som er et samarbeid mellom Enova, Boligprodusentene, Lavenergiprogrammet, NRL, Byggmesterforbundet og NELFO, er en beregning SINTEF Byggforsk har gjort for Enova og som viser at det er en luftlekkasje tilsvarende 3,7 TWh årlig fra norske boliger. Lekkasjer som oppstår på grunn av mangelfullt arbeid med tetting på kritiske steder i bygget.
Ny TEK stiller nye krav til et byggs lekasjetall, hvilket blant annet innebærer at en byggherre kan kreve lekkasjemåling av bygget før overtakelse. Ved for høye lekkasjetall kan byggherren kunne kreve utbedringer, og bransjeforeningene ønsker nå å bidra til å gi sine medlemmer økt kompetanse om hvordan bygge riktig for å unngå unødvendige lekkasjer, skriver enova.no.
Oppmerksomhet
Det direkte kampanjebudskapet om å «holde tett» følges av informasjonsfilmer på nettsiden holdtett.no med Tor Helge Dokka, som viser hvordan man arbeider riktig med å tette bygg.
Folderen som sendes ut med bransjebladene inneholder en kort tekst, samt et kondom. Dette selvfølgelig for å skape oppmerksomhet om kampanjen, men også for å formidle budskapet med glimt i øyet. Teksten er «Ikke perforer fuktsperra, det kan få uønskede konsekvenser!»
– En samlet byggenæring står sammen med Enova i denne kampanjen, og alle syns både budskap, form og innhold på en kreativ og morsom måte løfter frem et svært viktig budskap til håndtverkerne, skriver enova.no.