Pressemelding
Øyafestivalen har allerede vunnet pris for å være Europas grønneste festival, men hviler ikke på laurbærene. Miljøprofilen skal utvikles og for å komme videre jakter man på en eller flere Petter Smart-hoder eller talenter som kan klekke ut geniale ideer med fokus på miljøvennlige og energibesparende tiltak til festivalen.
To utfordringer
Oppgavene som skal løses før festivalen tar til i Middelalderparken 10. august er konkrete. En utfordring går ut på å lage et enkelt energiprodukt som kan brukes på Øyafestivalen, eller et produkt som tilfører festivalen ren energi. Den andre oppgaven er å lage et miljøprodukt for festivalen – noe som kan brukes av enkeltpersoner eller et konsept som flere kan dra nytte av sammen.
Glem påstanden at det meste allerede er oppfunnet. Det er i hvert fall ikke tilfelle når det kommer til miljøvennlige og energibesparende tiltak. Mest sannsynlig sitter noen på en lys idé, har et skjult talent eller opplevd et glimt av inspirasjon som kan realiseres.
Europas grønneste
Bakgrunnen for konkurransen er at energiselskapet Hafslund og Øyafestivalen har etablert Europas grønneste festivalsamarbeid. Samarbeidet går blant annet ut på at Øya blir en av få norske festivaler som driftes av kun ren energi. Forurensede aggregater er historie, i hvert fall på Øya, når Hafslund skal sikre fornybar energi til arrangementet.
-Vi er svært stolte av samarbeidet med Hafslund om ren festivalenergi. Sammen gjør vi et viktig miljøarbeid ved å bruke strøm fra fornybar energi, sier Linnèa Elisabeth Svensson, miljøsjef for Øyafestivalen.
Gode forslag
-Vi har allerede fått inn mange gode forslag, men jeg er sikker på at det finnes flere originale og miljøvennlige ideer der ute. Vi har blant annet fått inn forslag om et renseanlegg, multifunksjonsprodukter som minsker avfall og andre spennende ideer. Konkurransen retter seg i hovedsak mot studenter innenfor innovasjon, entreprenørskap og teknologi, men det er også mulig for andre å delta, sier kommunikasjonsdirektør i Hafslund, Karen Onsager.
Flotte premier
Alle som deltar i konkurransen må enten sende inn en modell med beskrivelse eller tegninger av produktet. Det kan være en miniatyrmodell eller modell i full størrelse. Produktet må være realiserbart med tanke på både tid og penger. Hovedpremien er at det unike produktet blir lansert på Øyafestivalen, i tillegg til en miljøreise for to personer med Basecamp Explorer til en verdi av 10.000 kroner.
Handling
– Det viktigste for oss er å gi publikum muligheten til å være miljøbevisste. Vi vil at det skal skje gjennom handling og ikke bare gjennom ord og tanker, sier Linnèa Elisabeth Svensson.
Med ferske ideer og forslag fra miljøbevisste studenter er målet med konkurransen å gjøre Øyafestivalen mer miljøvennlig – og kanskje andre festivaler litt grønne av misunnelse.