Med en startkapital på 1,6 millioner mener grunnleggerne av grossistselskapet at de kan ta seg tid til å bygge opp et marked der de absolutt kan konkurrere på pris med de dominerende aktørene i markedet.
–Dette får vi til ved å etablere oss mest mulig kostnadseffektivt, sier administrerende direktør Lars Øivind Kjølberg som har en fortid som gründer av nettbutikken vvskupp. Noen formell utdanning innen VVS kan han ikke skilte med, men bedyrer at selskapet har VVS-kompetanse i huset i Sarpsborg.
Elektronisk handel
Kjølberg sier til VVS aktuelt at det nye selskapet ønsker kunder som vil handle elektronisk. Med lave driftskostnader, ett sentrallager for hele landet og stort volum spesielt på synlige varer innen bad, mener han det skal være mulig å lykkes.
– Skal holde lavere priser enn våre konkurrenter, men dermed ikke sagt at vi skal dumpe prisene. Vi vet at vi skal inn i et marked der alle våre potensielle kunder har etablerte forhold. Vårt firma skal heller ikke selge billge kopier fra Kina. Det er sterke merkenavn som Grohe, Villeroy og Boch, Duravit, Vola og Oras som skal lokke rørleggerne til iGros AS, sier Kjølberg til VVS aktuelt.
Markedsstrategi
Selskapets ledelse skal markedsføre seg inn mot årets VVS-dager, med egen stand. Her skal de kapre flest mulig kunder, og senere i høst er det planlagt en landsomfattende turnè der proffene inviteres til bransjetreff. Selskapet skal også rette seg inn med gode tilbud mot de største kjedene, og håper på napp der, men ikke for enhver pris, som Kjølberg uttrykker det. –Vi må tjene penger, men det er klart vi operer med noe lavere marginer enn våre konkurrenter for å komme inn på markedet, sier han.