Varme og energi

VVS-dagene 2010: Satser med største stand noensinne

Bildet: Salgsdirektør i ABK AS
Bildet: Salgsdirektør i ABK AS
18.10.10: ABK AS mener synligheten er viktig for å nå frem til kundene, og satser på stor stand på VVS-dagene. – Det ville være dyrere å oppnå blest om nyhetene på annet vis, sier salgsdirektør Gunnar Solem.
Av Odd Borgestrand/Birgitte Henriksen

Om to dager braker det løs på Lillestrøm, og vi har spurt en rekke bedrifter om hvordan de ser på den forestående messen. Salgsdirektør i ABK AS, Gunnar Solem, mener VVS-dagene er en unik anledning til å få frem Nibe og Toshibas  brede produktspekter som han sier begge ligger i toppkvalitetsskiktet, samt til å treffe eksisterende og nye kunder og konsulenter. 

Mye nytt
På spørsmål om de har noen nye produkter som skal vises frem på messen, svarer han at Toshiba har økt produktbredden på både boligsiden og næringssiden.
– På boligsiden introduserer Toshiba sin gulvmodell med bedre ytelsesdata enn konkurrentene. Og nye Suzumi + er Toshibas første luft-luft pumpe i midt-prissegmentet. Veldig godt forhold mellom pris og ytelse, sier han.

På næringssiden er det også noe nytt:
– Før var digital inverter serien på 5,7,10 og 12 kW. Den er nå utvidet til også å inkludere 4,14,20 og 23 kW, sier han. 

Ny generasjon
Nibes nye produktrekke ble introdusert i fjor høst og i vinter, og bidro til å øke markedsandelen til Nibe fra 38 til 43-45 prosent i Sverige.
– Det er en helt ny generasjon varmepumper med brukervennlighet for rølegger i fokus, sier han.

Blant annet er lyden redusert for økt komfort for sluttbrukeren. Nibe har nå også inverterstyrte begvarmepumper. Kompressordelen er uttagbar, noe som letter transport ned kjellertrapper og gjør at den kan byttes ut ved feil uten at hele skapet må opp trappa igjen. Den nye produktrekken til Nibe har også blant annet USB-stick som gjør at man kan lese av styringen og oppgradere den ved behov via epost til rørlegger.
– Dette gir raskere problemløsning, økt trygghet for rørlegger og sluttbruker, sier han, og legger til andre egenskaper som intuitiv display og at varmepumpen kan styre flere kretser.
– Alt dette gjør at Nibe øker sin markedsandel også i Norge, sier han 

Alfa og omega
Solem mener det er riktig å blande sammen tre messer til en fagmesse.
– Ja! Dette er bransjer som har mange felles punkter og det øker beøkstallet, sier han.
– Mange leverandører velger bort VVS-dagene da det blir for dyrt i det store kostnadsbildet. Ditt synspunkt på dette?
– Vi satser med vår største stand noensinne: 150 kvadratmeter. Mye penger; ja, men synlighet er nødvendig for å nå frem til kundene. Vi har så mange nyheter at det ville være veldig mye dyrere å oppnå blest om nyhetene på annet vis. I salg og markedsføring er synlighet alfa og omega for de som er med og leder utviklingen. Toshiba og Nibe og vi i ABK er definitivt blant de som er med og kniver i tetskiktet til glede for fagfolkene som selger og installerer våre produkter, konsulenter som beskriver dem og sluttkundene som får gleden av topp produkter. Og da har vi ikke engang begynt å snakke om det verdifulle bidraget vi gjør for å kutte utslipp av CO2 og sot, sier han.

ABK vil prioritere alt av seminarer og foredrag som er relatert til varmepumper. Mens besøkstallet i 2008 lå på rundt 13.000 fagbesøkende, mener han det er sannsynlig med en oppslutning på 15.000 pluss i år.