Nyheter

Nordbygg fyller hallene

Bildet: Nordbygg 2010 ble et realt avspark inn i en ny høykonjunktur for svensk byggebransje. Det lover også godt for neste års messe. (Foto: Odd Borgestrand)
Bildet: Nordbygg 2010 ble et realt avspark inn i en ny høykonjunktur for svensk byggebransje. Det lover også godt for neste års messe. (Foto: Odd Borgestrand)
31.03.11: Ganske nøyaktig et år før Nordbygg 2012 i Stockholm braker løs, er 75 prosent av utstillingsarealet fylt opp. Kjøle- og varmepumpebransjen er blant dem som satser stort på den svenske byggemessen.
Av Birgitte Henriksen

Allerede i midten av mars kunne arrangørene bak den store svensk messen Nordbygg på Stockholmsmässan konstatere at 75 prosent av utstillingsarealet er booket. Nordbygg 2010 ble et godt avspark inn i en ny høykonjunktur for svensk byggebransje, og forventningene er store foran neste års messe. Denne finner sted den 20-23 mars neste år.

Nytt og kreativt
Så langt er drøyt 450 utstillere klare.
– Vi regner med å fylle messens utstilling til siste kvadratmeter på Nordbygg 2012. Dessuten kommer det til å bli en lang rekke arrangementer hvor blant annet ledende bransjeorganisasjoner står som arrangører, sier prosjektleder for Nordbygg 2012, Peter Söderberg i en kommentar.

Han kan også fortelle at mange av utstillerne planlegger nye og kreative grep for å gjøre messedeltakelsen enda mer vellykket.

– Veldig spennende
Blant dem som satser stort på Nordbygg 2012, er selskaper innen kjøle- og varmepumpebransjen.
– Nordbygg er vår viktigste messe å stille ut på, etter som den henvender seg både til våre medlemmer og deres kunder. Det er en god anledning til å møtes og se hva som skjer innen både kjøle- og varmepumpebransjen, i tillegg til nærliggende bransjer. Vi har vært med mange ganger, men i 2012 blir det et annerledes opplegg og en større monter. Det skal bli veldig spennende, sier Johan Landé i Kyl- & Värmepumpföretagen i en pressemelding.

Per Jonasson i bransjeorganisasjonen forteller at man under messen i 2012 vil satse på å løfte frem medlemsbedrifter og også arrangere seminarer på sitt Kjøle- og Varmepumpetorg i A-hallen.
– Mange av våre medlemsbedrifter har bare mellom fem og 20 ansatte, og har ikke tid og ressurser til å gjennomføre egne messesatsinger. Derfor tilbyr vi tre eller fire medlemsbedrifter om dagen å benytte seg av en del av vår stand som møteplass. Her kan de treffe kunder og siden gå rundt på messen sammen med dem, sier han.

På standen vil man også ta opp ulike aktuelle tema i seminarform.
– Jeg tror at mange messebesøkende synes at det er smidig med lett tilgjengelige seminarer direkte i hallene. Da kan man enkelt planlegge å stikke innom de seminarene man ønsker å høre i sammenheng med selve messebesøket.

Per Jonasson tror at de viktigste trendene under Nordbygg 2012 for kjøle- og varmepumpeforetakene blir energieffektivisering, varmepumper for store eiendommer og nye typer kjølemedier.