Bilene kommer til Oslo som ledd i det til nå største EU-finansierte demonstrasjons-prosjektet for hydrogenbiler. De vil få drivstoff fra den nybygde fyllestasjon for hydrogen.
Lager sitt eget drivstoff
Gaustad fyllestasjon er den første i Norge som lager alt sitt hydrogen-drivstoff ved å spalte vann. Vannet spaltes med elektrisitet til hydrogen og oksygen, og prosjektet vil kjøpe grønne el-sertifikater for å sikre at strømmen kommer fra vannkraft eller annen fornybar energi. Dermed blir drivstoffet helt utslippsfritt.
Neste vår åpnes ytterligere to hydrogenstasjoner i Oslo. Med dette får Oslo-området et av Europas tetteste nettverk av hydrogenstasjoner med i alt fem stasjoner.
Innvielsen markerer oppstarten på EU-prosjektet «H2moves Scandinavia» til nær 150 millioner kroner – et prosjekt der Oslo er hovedarenaen.
Rommelige biler med lang rekkevidde
Hydrogenbiler er store nok til å romme en familie, og bilene som inngår i prosjektet har en rekkevidde på opptil 525 kilometer.
Brenselcellebilene er minst dobbelt så effektive som de 19 hydrogenbilene Norge har fra før, som alle er utstyrt med forbrenningsmotor.
Lørdag 26. november inviteres publikum og presse til å prøvekjøre brenselcelle-biler ved Aker Brygge.