I hjembygda Surnadal hadde rørprodusenten like godt leid hele kulturhuset og invitert alle og enhver til tapas, kake og en fotoutstilling fra bedriftens 50-årige historie. I tillegg til en lang rekke av prominente gjester, ble også bygdefolket trukket fram av administrerende direktør Kjell Larsen.
– Det er dere som skaper vårt omdømme. Det handler om hvordan dere omtaler oss rundt middagsbordet når barna hører på, og i andre sammenhenger. Som bedrift er vi avhengig av dere, og vi trenger dere enda mer i tiden som kommer, sa en Larsen, som også hadde invitert på fabrikkbesøk, i følge en pressemelding fra Pipelife.
Har gjort spådommen til skamme
Rørbedriften ble startet av gründeren Martin Botten i 1969 og videreutviklet av sønnen Jon Einar. Bedriften vokste raskt og ble i løpet av et par tiår en betydelig europeisk aktør innenfor produksjon av plastrør. Derfor var det stor lokal skepsis da rørprodusenten ble kjøpt av østerrikske Wienerbeger i 1999.
– De spådommene har våre ansatte gjort til skamme, sier Larsen i meldingen.
Etter at bedriften ble en del av Wienerberger-konsernet har videreutviklingen av de norske fabrikkene i Surnadal og på Stathelle fortsatt. Nå er det planer også for fabrikken på Ringebu, som ble innlemmet i Pipelife Norge AS etter oppkjøpet av Isoterm AS i fjor.
– Nå ser vi framover. For å innfri fremtidige krav fra både kunder og myndigheter, har vi de siste årene satset sterkt på bærekraft i alle deler av vår produksjon. Sammen med en sterk satsing på digitalisering, skal det sørge for at vi vil være tilstede i minst 50 år til, sa Larsen.
Ros fra konsernledelsen
Tilstede på jubileumsfeiringen var også CEO i Wienerberger AG, Heimo Scheuch. Han ankom direkte fra Wien, sammen med flere andre representanter i konsernledelsen for å være med på jubileumsfesten. I sin tale til de flere hundre frammøtte understreket han Pipelife Norges betydning som arbeidsgiver og som katalysator for den økonomiske utvikling i regionen.
– Vi sysselsetter i dag mer enn 250 personer ved våre tre norske fabrikker. Med våre dyktige og motiverte ansatte ønsker vi å ivareta og utvide vår posisjon som markedsleder innen plastrørsystemer ved å fokusere sterkt på bærekraftige og digitale løsninger. Dette er en del av løsningen for å møte utfordringene med klimaendringer og mer nedbør, sa Scheuch.
Ledende i det grønne skiftet
– Med mål om å oppnå en bærekraftig sirkulær økonomi bruker Wienerberger i økende grad resirkulerte materialer i sin plastrørproduksjon. Vi har allerede overskredet målet for 2020 om å bruke minst 70 kilo resirkulerte råvarer per tonn produserte produkter, sa Scheuch.
– Norge som nasjon er ledende i det grønne skiftet, men vi må fortsette og få flere med oss. Ikke minst arbeider vi med å få omsatt politikerne og andre sine gode intensjoner til praktisk etterspørsel etter våre miljøvennlige produkter. De endringene vi står overfor krever rask og besluttsom handling, sa Scheuch i følge meldingen.
Har investert over én milliard i Norge
I løpet av de siste 20 årene har Wienerberger investert over én milliard norske kroner i Pipelife Norge og rørprodusentens tre fabrikker i Surnadal, på Stathelle og Ringebu. I denne perioden er det skapt rundt 60 nye arbeidsplasser og innbetalt 860 millioner kroner i skatter og avgifter. I samme periode ble det produsert totalt 600 000 tonn rør og rørdeler.
Det norske oljefondet eier fire prosent av aksjene i børsnoterte Wienerberger AG.
(Kilde: Pipelife)