Energipakken som nå er etablert innenfor solid stål og armert betong er trolig den første i verden og kan ha et betydelig kommersielt og miljømessig potensial, skriver næringslivsmagasinet naringsliv.no
– Batteriretur vil aldri bli en produsent av verken energipakker eller andre typer løsninger. Men vi har kompetanse og ønsker å vise våre eiere og omverden hva som er mulig å få til. En del av prosjektet «Energipakke Borg Havn» er å se om Øra-området kan nyttiggjøre seg denne typen batteripakker og senke behovet for å hente energi fra nettet blant annet.
– Dette prosjektet har også en grønn miljøside, da forlenget levetid for denne typen batterier er positivt for produsentene av både biler og batterier. Vi kan bidra til at de kan redusere Co2-avtrykket betydelig. Gjenvinning av batteriene er imidlertid fortsatt en god løsning, siden vi kan nyttiggjøre 75 prosent av dem, men en forlenget brukstid er enda bedre, sier daglig leder Fredrik Andresen.
Solceller og brønner
Energien som skal lagres i batteripakken skal produseres av 326 solcellepaneler som nylig ble montert på taket til en av Batterireturs bygninger på Øra, samt varmeenergi fra 200 meter dype brønner som er boret like utenfor kontorveggene. Energien blir ledet via invertere til totalt seks batteripakker samlet i en solid container som er plassert i friluft omgitt av tjukke betongvegger. Sikkerhetsaspektet er nemlig svært viktig for Batteriretur.
Forlenget levetid
Batteriene som er koblet sammen til energipakken på Øra kommer hovedsakelig fra skadde el-biler eller garantisaker. Gjennomsnittlig har brukte elbilbatterier minimum 70 prosent av kapasiteten igjen når de kasseres, noe som gjør at deres levetid kan forlenges med cirka 10 år ved å benytte de i energipakker.