Nyheter

Stemningsbelysning gir bedre rekkevidde

Bildet: En rød stemningsbelysning i bussen gir passasjerene en varmere følelse
Bildet: En rød stemningsbelysning i bussen gir passasjerene en varmere følelse

Ifølge forskning utført av National Renewable Energy Laboratory i USA kan bruk av klimaanlegget i en helelektrisk bil eller nyttekjøretøy redusere rekkevidden med opptil 50 %. Spesielt kjøretøy med store kupeer må bruke mye energi på å holde riktig temperatur innvendig for sjåføren og passasjerene.

– Hvilke farger vi eksponeres for kan imidlertid forandre hvordan vi føler oss. En rød stemningsbelysning i bussen gir passasjerene en varmere følelse, mens blått lys skaper en følelse av å bli avkjølt. Ved å redusere bruk av klimaanlegg kan kjøretøyets rekkevidde økes betydelig, sier lighting team engineer, Vehicle Architecture i Ford Europa, Lioba Müller, i en pressemelding.

Ford har testet den nye 10-seters konseptminibussen i sin egen værfabrikk ved Fords Environmental Test Centre i Køln. Bussen er bygget slik at sjåføren hadde oversikt over temperaturen der hver og en av passasjerene satt. Deretter ble passasjerene utsatt for en simulert dag med 0° C, og en varm sommerdag med +30° C, og spurt om de følte det var for varmt eller kaldt i bussen.

I begge tilfellene gjorde bruken av ulik stemningsbelysning inni bussen at strømforbruket ble redusert med henholdsvis 3,3 % til kjøling og 2,5 % til oppvarming.

Denne har blitt utstyrt med flere energibesparende og energiskapende innovasjoner:

• Seks takmonterte solcellepanel lader et 12 volts batteri som igjen gir energi til varme, kupelys og bilens andre elektriske systemer som trådløs lading av passasjerenes mobiltelefoner.

• En varmepumpe utnytter overskuddsvarme fra drivlinjekomponentene, fra lufta ute – og i kupeen. Dette reduserer energiforbruket til oppvarming med opptil 65 % og øker rekkevidden med 20 %.

• Ventilerte dobbeltglassvinduer reduserer kalde kontaktflater og isolerer mot varmetap.

• Et isolert gulv og tak reduserer også varmetap i kupeen.

• En skyvedør som bare åpnes halvveis for å redusere varmetapet. Denne kan aktiveres. Varme-, ventilasjons- og klimaanlegget deaktiveres også automatisk når døren er åpen.

• En skillevegg i polykarbonat mellom passasjerdøren og sitteområdet reduserer ytterligere varmetap når passasjerene går av og på minibussen.

• Transit Smart Energy Concept har også oppvarmede passasjerseter og systemer som gjør det mulig for den enkelte passasjer å kontrollere temperaturen akkurat der de sitter. Dette er også med på å redusere energiforbruket i den store kupeen.

Ford har annonsert at de utvikler en helelektrisk versjon av 2-tonns Transit for Europa som skal være klar for markedet i 2021. Den første ladbare hybriden i 1-tonns segmentet, Transit Custom ladbar hybrid, er klar for Norge i begynnelsen av 2020.

Bildet: Ved hjelp av minibusskonseptet Transit Smart Energy Concept undersøker Ford nye muligheter for å øke energieffektiviteten og den elektriske rekkevidden på sine kommende elektrifiserte biler.