Nyheter

Selger inn mangfold og kjønnsbalanse

Bildet: To Comfort-damer i samtale med styreleder i Ingeborg-nettverket
Bildet: To Comfort-damer i samtale med styreleder i Ingeborg-nettverket

Av Odd Borgestrand

Fire år etter at Ingeborg-nettverket ble etablert er det skjedd positive endringer, men veien mot målet er lang. Det kan jo ta motet fra noen og enhver, men ikke fra initiativtager og nåværende styreleder Eli Hermine Heyerdahl. Under Comfort-kjedens kick-off på Gardermoen tirsdag og onsdag har hun ingen produkter å vise fram, men hun selger inn et viktig budskap.

– Vi åpner dører for bransjen på en ny måte. Nå får vi oppmerksomhet fordi vi snakker om mangfold og kjønnsbalanse. Vi er en bransje som er totalt mannsdominert.  Det viktigste er å adressere ansvaret for rekruttering inn til lederne i bransjen. Jentene ønsker seg flere kvinnelige kolleger, men vi når ikke målet om 20 prosent kvinneandel før mannfolka i bransjen finner ut at dette er god business.

– Vi har i dag 20 partnere som støtter oss på ulike måter. Comfort er sammen med flere andre kjeder blant gullpartnerne, og denne kjeden har jo også en kvinnelig administrerende direktør. Det samme har Rørentreprenørene Norge. Dette er kvinner som viser vei for hele bransjen. Det positive er at de andre topplederne har forstått at de må ta grep for å få flere kvinner inn i yrket, og det er gledelig at de tør å snakke høyt om det, mener Heyerdahl.

– Våre ledere må tørre å ta noen valg og være bevisst på å søke etter kvinnelige kandidater til de ulike stillingene i bransjen. Innen 2030 bør vi oppnå en kvinneandel på 20 prosent totalt sett i bransjen, og innen 2035 håper vi at andelen kvinnelige rørleggere også kommer opp i 20 prosent, sier hun.

– Målet med besøket her, er å få åpnet døra litt hos alle Comfort-bedriftene, slik at de alle gjør grep for å få et bedre mangfold. De fleste har fått med seg at det arbeides for økt rekruttering blant jenter, men nå må vi øke intensiteten med tanke på bevisstgjøring, understreker hun.

Hun mener nettverket er en viktig arena for kvinner som jobber i rørbransjen, og som ønsker å representere kvinnelige rollemodeller i bransjen. Gjennom tilrettelegging for erfaringsutveksling, kompetanseheving og personlig utvikling, skaper Ingeborg-nettverket en felles møteplass for inspirasjon og motivasjon.

– Nå skjer det vanvittig mye og vi er aktive på sosiale medier for å nå ut til flest mulig i bransjen. Vi har mange flotte ambassadører, og 1.mars er det søknadsfrist for de som kan tenke seg å bli rørleggere. Norge trenger 700 nye rørleggere hvert år, og her er det gode muligheter for et spennende yrke også for jenter, slår Heyerdal fast.