Av Pål Engeseth
Tallene er innhentet i slutten av september og viser at totalt over 86 000 lesere har vært inne på Byggfakta sine sider. Antall sidevisninger er dermed oppe i nær 190 000, noe som er en økning på 23,3 prosent. Leserne av Byggfakta sine nettsider er i hovedsak tiltakshavere, arkitekter, rådgivende ingeniører og entreprenører.
Produkter i vekst
Størst økning ser vi i forhold til produkter og nettsiden www.produktfakta.no . Her er økningen i antall lesere på hele 47,8 prosent, sammenlignet med samme måned sist år og en økning på 38,5 prosent i antallet sidevisninger. Hver måned er det dermed over 32000 lesere som inne og ser på forskjellige produkter.
Grafen viser Produktfakta sine sidevisninger siste år. 0ver 650 000 produkter har blitt eksponert for bransjefolk på denne nettsiden det siste året.
Mer på nett
For nettsidene www.byggfakta.no og www.vvsaktuelt.no er det også registrert betydelig vekst i netttrafikken. Veksten for disse nettsidene er henholdsvis 18,0 og 23,3 prosent økning. Byggfakta utgir også et fagblad med samme tittel. Fagbladet har i samme periode økt sin distribusjon med 20 prosent og når ut til nevnte målgrupper knyttet til igangsatte og planlagte bygg- og anleggsprosjekt.
Covid-påvirkning
Netttrafikken har økt på flere områder, noe vi i hovedsak tror skyldes at flere i vår bransje bruker mer tid på digitale flater. Færre fysiske besøk ute og mer hjemmekontor fører til at flere benytter mer av sin tid foran skjermen, for å innhente ønsket informasjon via nettet. Digitale informasjonsløsninger vil naturlig nok oppleve større vekst, også i tiden fremover.