Aktuelle prosjekter

Avinor tilbyr rammeavtale innen automasjon

Illustrasjonsbilde: Getty Images
Illustrasjonsbilde: Getty Images

Avinor sin avdeling for Vann og Miljø tilbyr rammeavtale på automasjonsleveranser for sin avdeling ved Oslo Lufthavn.

Formålet med anskaffelsen er å inngå rammeavtale om beredskapsavtale og levering av PLS og programmeringstjenester for SRO-systemet.

Avtalen omfatter automasjonstjenester og faglig bistand av varierende omfang som mindre ombygginger, igangkjøring, utskifting av komponenter, forebyggende og korrektivt vedlikehold på driftskontrollsystemet til VA- og ADF-anleggene, og utskifting av PLS’er i forbindelse med oppgraderinger av eksisterende VA- og ADF-anlegg på Oslo lufthavn.

Følgende generelle krav gjelder for leveransen:

  • Ved normal drift skal det ikke være behov for tilsyn utover rutinemessig vedlikehold.
  • Alle prosessverdier, statuser, alarmer, driftsparametere og grenseverdier som er tilgjengelige i PLS skal kunne kontinuerlig overføres til sentralt Driftskontrollsystem.
  • Betjening av utestasjoner skal kunne foretas likeverdig fra lokalt operatørpanel, Driftskontrollsystem og PCer tilkoplet Driftskontrollsystemet.
  • Feil i PLS, kommunikasjon mot Driftskontrollsystem, eller feil ved Driftskontrollsystem må ikke medføre utilsiktede styringer. Det må være mulighet for å bestemme konsekvens ved slike feil.
  • Feil i PLS eller kommunikasjon skal ikke påvirke Driftskontrollsystemets funksjon.
  • PLS og utestasjoner må ikke settes ut av drift, selv om kommunikasjon mot Driftskontrollsystemet og dets servere feiler.
  • Ved nettpåslag, initialisering, selvtestrutiner og lignende fastlagte sekvenser, må ingen utganger kunne bli aktivisert slik at utilsiktede styringer utføres.
  • All informasjon til operatøren skal være på NORSK og mest mulig visualisert.

Avinor har et etablert SRO-system på Oslo Lufthavn for styring og overvåking av alle VA-anlegg og et tilsvarende SRO-system for ADF-tankanleggene (væske til avising). SRO-systemene bruker AVEVA Plant SCADA 2023 versjon 8.40.

Kommunikasjon mellom PLS og til SRO håndteres av Avinors IT-avdeling.

Anlegget består i dag av 57 stasjoner med PLS. 20 stk. med eldre Allen Bradley SLC 500 Controller, 17 stk. med Micro Logix 1100 og 1400 Controller, 6 stk. med Compact Logix 5370 Controller og 13 stk. med 5380 Controller.

Rammeavtalen skal også inkludere håndtering av følgende lisenser relatert til SRO-anleggene:

Citect gold lisens – Support avtale med AVEVA

  • Studio 5000 – Engineeringsverktøy nyere Compact Logixs PLSer
  • RSlogix 500 – Engineeringsverktøy elder AB PLSer
  • OPC UA
  • Gurusoft

Avtalens varighet er 4 år med mulighet til forlengelse anger med 24 måneder av gangen. Maksimal løpetid for kontrakten vil være 8 år.

FAKTA:

Oppdragsgiver: Avinor

Tilbudsfrist: 12. august 2025

Vedståelsesfrist: 30. november 2025

Verdi (estimert): 30 millioner kroner, ekskl. mva.

Maksimale verdi: 50 millioner kroner, ekskl. mva.

Jobber du mot prosjektmarkedet og ønsker å komme tidlig inn i prosjektene?

Byggfakta kartlegger alle bygge- og anleggsprosjekter i Norge og viser resultatene via tjenesten Byggfakta SMART.

logo
Bjørn Laberg