NOBB

– Uten digitale data blir du forbigått

Bildet: Kristian Reistadbakken, administrerende direktør i VVS Norge, en del av Mestergruppen.

Mestergruppen kommer med en tydelig oppfordring til leverandørene: Digitalisering, automatisering og strukturerte produktdata er ikke lenger noe man kan velge bort.

Mestergruppen og VVS Norge peker på NOBB som en nøkkelplattform for fremtidens vareflyt – og inviterer leverandørene med.

– I byggevarebransjen er dette ikke lenger et konkurransefortrinn. Det er en hygienefaktor, sier Kristian Reistadbakken, administrerende direktør i VVS Norge, en del av Mestergruppen.

Han viser til at produktdata må være digitaliserte og tilgjengelige for å kunne samhandle effektivt – både med grossister, forhandlere og sluttbrukere.

– Uten riktige data er du ikke med. Du må ha kontroll på produktinformasjonen din, både av hensyn til verdikjeden og for å møte krav til dokumentasjon og sporbarhet, sier han.

NOBB peker seg ut som bransjens felles plattform

Reistadbakken er tydelig på at Mestergruppen har stor tillit til NOBB og ser på samarbeidet som avgjørende for å drive verdikjeden fremover på en kostnadseffektiv måte.

– Vi har jobbet lenge med NOBB på byggevare, og ser tilsvarende potensiale for gevinster i VA og VVS. Det handler om standardisering, effektivitet og kvalitet.

Han understreker at det finnes andre måter å gjøre det på – men at det å bygge opp en egen struktur ville vært svært ressurskrevende.

– For oss er det naturlig å samarbeide med en aktør som har kompetansen og infrastrukturen på plass. Byggtjeneste har gjort dette i over 30 år – det er deres kjernevirksomhet.

Hjelper til med digitaliseringsprosessen

Byggtjeneste, som står bak NOBB-plattformen, er opptatt av å være en samarbeidspartner – ikke bare en systemleverandør.

«Produktdata er som et utstillingsvindu. Du vil vel ikke møte kundene dine med et støvete og rotete vindu? Ved å bruke NOBB viser du deg fra din beste side – og gjør dataene tilgjengelige for hele bransjen».

Martin Bondkall – head of customer, concept & standards i Byggtjeneste.

– Vår rolle er å hjelpe bransjen fremover, og vi ønsker å gjøre dette sammen med leverandørene, sier Martin Bondkall, head of customer, concept & standards i Byggtjeneste.

Bildet: Martin Bondkall

Han understreker at Byggtjeneste tilbyr både veiledning og verktøy for å hjelpe leverandører i gang med å strukturere og kvalitetssikre data.

– Vi har gjort dette mange ganger før, for de som vil i gang, står døren åpen.

Et fremtidig konkurransefortrinn – eller et hinder

– Vi jobber mye med automatisering, og det er bare et spørsmål om tid før manuelle prosesser fases ut, sier Reistadbakken.

Han mener leverandører som fortsatt har ustrukturerte eller mangelfulle produktdata risikerer å bli forbigått.

– Om åtte til tolv måneder vil vi se tydelige forskjeller. De som har ting på stell, vil kunne utnytte ny teknologi og effektivisere. De som ikke har det, vil møte barrierer.

KI krever rene og strukturerte data

Martin Bondkall påpeker at kunstig intelligens forutsetter korrekt informasjon:

– Dytter du inn feil data, får du kanskje noe som ser riktig ut – men som ikke er sant. Derfor blir arbeidet med å skape rike og pålitelige produktdata viktigere enn noen gang.

Han sammenligner produktinformasjonen med et utstillingsvindu:

– Du vil vel ikke møte kundene dine med et støvete og rotete vindu? Ved å bruke NOBB viser du deg fra din beste side – og gjør dataene tilgjengelige for hele bransjen.

En investering som raskt gir effekt

– Noen leverandører er veldig modne, med god struktur og rutiner. Andre har fortsatt et stykke vei å gå, sier Bondkall.

Han understreker at det ikke handler om å henge ut noen, men å vise hvor lav terskelen faktisk er for å komme i gang.

– Ja, det krever en engangsinnsats å løfte kvaliteten på produktdata. Men vedlikeholdet etterpå er enklere. Og det gir bedre kontroll, lavere kostnader og økt konkurransekraft i en digital tidsalder.

Bransjen har et effektiviseringspotensial

Mye tyder på at VVS-segmentet henger etter sammenlignet med byggevare, både i datakvalitet og digital modenhet.

– Digitalisering er i praksis å sette informasjon i arbeid. Det handler ikke om teknologi for teknologiens skyld – men om å redusere kostnader og øke salg.  Vi tror det er stort potensial for å løfte hele næringen ved å jobbe mer strukturert med data og standardisering, avslutter Bondkall.

logo
Bjørn Laberg