Adrijan i Drammen VVS er en engasjert ambassadør for VikingBads komplette baderom, og kan fortelle at de har fått en helt annen hverdag etter at de begynte å selge ferdige bad i forskjellige stilarter tidligere i år. Og selv om de i likhet med veldig mange andre har opplevd utfordringer
på grunn av korona, peker lønnsomhetspilen oppover. Det er det hovedsakelig to grunner til; baderomspakkene og strengt jobbregime.
Komplette baderomspakker – en vinn-vinn situasjon for alle
Når VikingBad har gjort jobben med å lage fem, seks komplette baderom, eller stilarter, helt
klare til å bygges, er det noe alle parter tjener på, både leverandøren, forhandleren – og ikke
minst, kunden.
Leverandøren får en enklere logistikkjobb med færre produkter å forholde seg til. Forhandleren
får ferdige tegninger og utstyrslister som enkelt kan justeres og endres på, og sparer dermed en masse tid. Det samme gjør kundene. Som i tillegg slipper å ta en rekke valg.
Interiørdesignere som har gjort en riktig jobb
Interiørdesignerne hos VikingBad har, ifølge Adrijan, gjort en veldig riktig jobb med baderomspakkene, for badene fanger lett kundenes blikk. De er designet i stilarter som
passer de fleste og som regel er det bare småjusteringer som gjenstår når kunden velger
en komplett pakke.
De fleste badene er tidløse med fargetoner i lyst, beige og grått, men med trendy detaljer.
Til de kundene som måtte være engstelige for å velge utstyr som kanskje er «ut» om en stund,
kan Adrijan berolige dem med at detaljer, som for eksempel kraner, kan byttes ut når det har
gått noen år, og så har de fortsatt et flott, tidsriktig bad.
Kundene ønsker seg enklere valg, ikke minst når det gjelder flis!
Det er mange detaljer og produkter som skal på plass når man skal ha et nytt bad. Flis er et av dem, og vanligvis har dette vært utenfor baderomsleverandørens domene. Drammen VVS har tidligere samarbeidet med aktører med et stort utvalg av flis, og opptil 30-40 varianter av én
type. Når en kunde står overfor så mange valgmuligheter, kan beslutningsdyktigheten fort bli oppbrukt, og gjøre at de gir opp før de kommer så langt som til å velge utstyr. Forenkling kan
bety færre tapte kunder, mener Adrijans kollega og daglig leder, Anders Knutsen.
Med de ferdige baderomspakkene er valgene tatt av eksperter og interiørdesignere. Dagens kunder vil ha gode råd fra fagfolk, veldig mange vil at noen forteller dem hva de skal ha, og de
vil ha enkle valg. I stedet for et hav av fliser, holder det med én marmorflis, så lenge den ser
flott ut sammen med resten av badet.
Strengt regime i prosjektarbeidet er nøkkelen til effektivitet
-Du må velge hvilken arbeidsbukse du skal ha på. I Drammen VVS har de forsøkt flere måter å jobbe på, som at rørlegger både selger inn prosjekt og gjennomfører, og dermed har på seg flere bukser, eller hatter, samtidig. Erfaringen deres er at når noen skal gjøre alt, blir det vanskelig å vokse. Derfor, én bukse per ansatt. Én dedikert selger flere bad enn en som skal rekke over alt mulig, og siden salget er den viktigste biten, satser de her. Resten av jobben går nesten av seg
selv, særlig når man gjennomfører prosjekt basert på et så strengt regime som de gjør.
-Vi jobber helt likt med alle bad. Anders kan fortelle at alle som er involvert i deres prosjekt, til enhver tid vet hva som skal gjøres, og hvordan. Det er samme framdrift hver uke. Hver dag har sine faste oppgaver, uansett om badet de bygger er stort eller lite. Prosjektleder trenger ikke
ringe elektriker for å fortelle at det er klart til å legge varmekabler, for det gjøres alltid på fredager.
Og det vet elektrikeren. Dessuten kommuniserer de via en felles portal hvor all informasjon er tilgengelig. Med en sånn måte å jobbe på, får prosjektleder frigitt tid, og kan dermed rekke over flere prosjekter. Ingen trenger å bruke tid på å lure på noe. Sånt blir det effektivitet av.
Enklere logistikk med én leverandør
Effektivt blir det også når alle produktene i et prosjekt kommer fra én leverandør. Og VikingBad leverer kjapt. De ferdige baderomspakkene krever færre produkter på lager, noe som gjør at de kan lagre desto større kvanta av det som etterspørres. Så i stedet for å måtte vente flere uker på
et produkt, tar det høyst et par dager. Dette er også en stor fordel ved eventuelle reklamasjoner, for er det noe som oppleves som frustrerende, både for kunde og forhandler, er det å måtte
bruke tid på sånt.
Men også dette har VikingBad gjort lettere for forhandleren i Drammen. Leverandøren får høyt skår på service og reklamasjonssaker. Nye produkter kommer raskt på plass, både takket være
god kundebehandling og enkel logistikk.
Satser videre på økt baderomsalg og prosjekter
Drammen VVS har planer om å vokse videre, og ser for seg et tett samarbeid med VikingBad i
tiden som kommer.
-Det er viktig å finne gode aktører å samarbeide med, slik at de kan tilby kundene en helhetlig pakke med det beste badet. Hver gang. En slik aktør mener Adrijan og kollegaene hans at de har funnet i den fremoverlente leverandøren fra Grimstad, som jobber under mottoet om at det skal være lekende lett å få seg et drømmebad. Det mottoet passer som hånd i hanske med visjonen til karene fra Drammen, som ønsker at det skal være enkelt for alle kunder å velge dem.