25.10.05: AMFI-kjeden har de siste årene fokusert på enøk, og så langt har kjøpesentrene og deres butikker redusert energikostnadene sine med over 13 prosent.
Prosjektet ble innledet i 2003, og målet var at man innen tre år skulle spare 10 mill kWh, noe som tilsvarer rundt 6 millioner kroner. Målet er for lengst nådd, og det gode resultatet har gjort at man har bestemt å satse enda mer på enøk.
Satsingen er gjennomført i samarbeid med konsulentselskapet Enøk-senteret AS. AMFI har så langt hovedsakelig satset på mer effektiv energibruk og enkle tiltak. Opplæring og bevisstgjøring av ansatte er en viktig del av opplegget. De fleste er overrasket over hvor mye man kan spare med enkle forbedringer. Et annet viktig virkemiddel er regelmessig energiregnskap, der effektive rapporterings- og oppfølgingssystem bidrar til at alle nivå i organisasjonen er bevisst på energibruken.
AMFI Namsos er det kjøpesenteret som til nå har gjort det aller best. Det er ikke foretatt større investeringer, men man har satt fokus på driften av de tekniske anleggene og holdningen til energibruk. Hittil har kjøpesenteret redusert energiforbruket med hele 38%.
Etter å ha satset på å effektivisere energibruken, vil AMFI-kjeden nå også se på hva som kan spares gjennom energisparende investeringer. Dersom disse planene lykkes, vil AMFI-kjeden redusere energibruken med ytterligere 10-15 %. Dette vil komme butikkene i Amfi-sentrene til gode gjennom lavere kostnader. Gjennomsnittlig energiforbruk for kjøpesentrene i Norge er 394 kWh/kvm pr år. AMFI-senterene ligger i dag på 239 kWh,
-men dette tallet skal altså bli enda lavere.
Enova SF har gitt offentlig støtte til enøk-satsingen i AMFI-kjeden.