Sanitær

Damixa – suksess med design

07.04.05: Korsbakken Trading AS hadde i fjor sitt beste år, med en omsetningsøkning på mer enn ti millioner kroner.  Hittil i år er økningen på 40 prosent – det betyr at Damixa er i posisjon til å utfordre Mattsson som nummer to på det norske kranmarkedet.

Første gang vi omtalte Korsbakken Trading AS i VVS Aktuelt var for tolv år siden. Da var Arne Korsbakken bare så smått kommet i gang med markedsføringen av Damixa i Norge, og omsetningen var 6 millioner kroner. Da vi besøkte ham i begynnelsen av mars var han på plass i nye lokaler, og kunne se tilbake på et år med over 40 millioner i omsetning.

Stor på design

– Da vi begynte med Damixa i 1990 var det mange som hadde sympati med oss, men mange av dem som kuttet ut Mattsson hadde i mellomtiden begynt med Oras, forteller Arne Korsbakken. – Det var et slit å komme i gang på nytt, men til gjengjeld hadde vi fått et mer spennende merke å arbeide med. Damixa eies av Masco, som er verdens største produsent av blandebatterier. 

Hvorfor er Damixa blitt en så stor suksess de siste 15 årene, Arne Korsbakken?

Det er både produktene og oppfølgingen av kundene. Damixas program omfatter tre produktfamilier, som vi kaller oransje, sort og blå. Disse representerer henholdsvis en minimalistisk stil, kall den gjerne avansert design, standarddesign og nostalgisk design. Det spesielle med Damixas posisjon i markedet er at hele 39 prosent av salget kommer fra serier med minimalistisk design. Det betyr at vi selger forholdsvis flere dyre blandebatterier enn de fleste konkurrentene, og derved bidrar vi til å øke totalmarkedet. Standardserien står for 53 %, nostalgi for 8 %.

Så langt har Korsbakken Trading AS vært en direkteleverandør. Er det aktuelt å gå videre med salg også gjennom grossist?

– Vi har vokst oss store på design, men vi vil også være med og slåss i prosjektmarkedet. Vi er blitt svært konkurransedyktige også på standardprodukter, og det gjør oss mer interessante for grossistene. Vi har stort sortiment, grossistene vil ha store volumer. Kranmarkedet i Norge er på mellom 350 og 400 millioner kroner. 

En våken bransje

– En av årsakene til vår suksess med designprodukter er at rørleggerne har vært så våkne, mener Arne Korsbakken. – Rørleggerne skal ha honnør for å skape et slagkraftig sisteledd mot forbrukeren. I andre land er rørleggerne redusert til montører, der er det byggevarehusene som tjener på salg av utstyr. Nå treffer du ikke lenger en sliten rørlegger i rørleggerbutikken, men profesjonelle salgsfolk. Det er gledelig at denne utviklingen har ført så mange kvinner inn i en bransje som tidligere var sterkt mannsdominert. Korsbakken Trading har nå i noen år vært en av hovedleverandørene av blandebatterier til Comfort-kjeden. Vi er imponert over hva de og de andre kjedene får til. De nye kjedebutikkene er fantastisk flotte.

Les en mer utfyllende artikkel i VVS Aktuelt nr. 2 2005

Av Ole Daniel Enersen