DANMARK: I og rundt København pågår en hel rekke byggeprosjekter for å ruste både København og nabokommuner til en tid med stadig tøffere klimautfordringer. Kilometer med rør, kanaler og oppsamlingsbassenger må graves ned i bakken for å kanalisere bort stadig økende mengder regnvann.
Fire større prosjekter er gjennomført, nemlig skybruddssikring av Enghaveparken, Damhusbanen i Hvidovre, Østerbrotunnelen og Strandboulevarden skybruddtunnel. Tre andre prosjekter har startet eller er under oppstart, nemlig Valby skybruddtunnel, Svanemøllen skybruddtunnel og Kalvebod Brygge skybruddtunnel, melder dagensbyggeri.dk
Må sikre verdier verdt milliarder
En analyse utført av Danmarks Tekniske Universitet viser at dersom Danmark ikke klimasikrer seg mot stormflo og skybrudd på et mye høyere nivå enn til nå, vil det koste over 400 milliarder kroner i tapte verdier de neste 100 årene. Så selv om de mange Hofor-prosjektene representerer en kjempeinvestering, er pengene godt brukt. Administrerende direktør i Hofor, Henrik Plougmann Olsen, slår fast at det er dyrt å klimasikre, men at det er dyrere å la være.
– Vi må sikre verdier for milliarder for innbyggere og bedrifter mot virkningene av fremtidens klima. Det kan vi bare gjøre hvis vi kan fortsette å finne plass i byen til våre prosjekter, både over og under bakken, slik at vi kan lede vannet dit det ikke skader byen, sier Henrik Plougmann Olsen, og understreker viktigheten av at både de nevnte prosjektene og en rekke andre prosjekter på Frederiksberg og i København jobber sammen for å løse utfordringen med overvannshåndtering.

Skybruddsprosjektene omfatter alt fra etablering av tunneler og bassenger til gjenoppbygging av plasser og parker og utvidelse av elver og bekker. I utgangspunktet handler det om å sikre mest mulig plass i avløpssystemet, det vil si å gi plass til regnvann på overflaten og utvide avløpssystemet slik at regnvann kan holdes tilbake til det igjen er plass til å få avløpsvannet til renseanlegget.
Etablering av et gigantisk regnvannsbasseng
Kun ved ekstreme hendelser, som f.eks ved svært kraftige skybrudd, kan det være nødvendig å drenere vannet ut i havner, hav, innsjøer eller bekker for å unngå flom i byer. I tillegg til de nevnte skybruddstunnelene skal det innen 2028 etableres et stort regnvannsbasseng ved Kagsåparken, et prosjekt som etableres i samarbeid mellom Gladsaxe kommune, Herlev kommune, kommunenes vann- og avløpsselskap Novafos, og Hofor.
Det endelige målet er å forvandle Kagsåparken til en regnvannspark som i fremtiden kan romme ca. 100.000 kubikkmeter regnvann.

Tunnel med en diameter på 3,4 meter
Valby skybruddtunnel, etablert av entreprenørsamarbeidet MT Højgaard i samarbeid med Hofor og Frederiksberg Forsyning, er en 2,4 kilometer lang boret tunnel som går fra Valby til Kalveboderne ved Gåsebækrenden og Enghave Kanal. Betongrørene blir 3,4 meter i innvendig diameter og ligger mellom 15 og 20 meter ned i undergrunnen som består av kalk. Tunnelen skal primært fungere som et underjordisk basseng som understøtter avløpsnettet.
Valby skybruddtunnel er en såkalt hovedvannvei som er avgjørende for å sikre at regnvann raskt kan kanaliseres vekk fra byens overflater i forbindelse med skybrudd og kraftig regn.
Samarbeid på tvers av kommuner
Svanemøllen skybruddstunnel er et samarbeid på tvers av kommuner i den nordlige delen av hovedstadsområdet for å løse flomproblemer her. Forsyningsselskapene Hofor, Novafos og Frederiksberg Forsyning jobber sammen om å bygge tunnelen. Arbeidet med Svanemøllen skybruddtunnel forventes å starte i 2025, og tunnelen forventes å være i drift i 2032. Totalt 10 kilometer med tunnelrør skal fungere som ny hovedvannvei under bakken.
Tunnelrørene vil variere i diameter fra 1,8 meter til nesten 5 meter. Det store tunnelsystemet kan romme i overkant av 100.000 kubikkmeter vann og vil dermed også fungere som et stort basseng for å samle opp overløp som ellers ville havnet i innsjøer, kanaler og Øresund.

Vannet presser seg inn fra flere sider
Kalvebod Brygge skybruddtunnel vil også bli en av flere hovedvassdrag i planleggingen av København og Frederiksberg Kommuner. Den skal kunne samle opp overvann fra Frederiksberg Øst og Vesterbro og har kapasitet til å lagre 10.000 kubikkmeter vann til det er plass på renseanlegget. Ved svært kraftige skybrudd kan den også lede vann direkte inn i havna via en pumpestasjon på Kalvebod Brygge. Dette prosjektet forventes ferdigstilt i 2027. Tunnelen blir 1,3 kilometer lang, og rørene vil ha en diameter på mellom 2 og 3 meter.
Ifølge Hofor skal 3.000 kilometer med rør bidra til å drenere regnvann og avløpsvann i storbyområdene, og kapasiteten vil være 90.000 kubikkmeter i timen til renseanlegg i Hofors systemer. Det vil med andre ord bli et enormt behov for en oppgradering av fremtidens danske infrastruktur.

KILDE Dagens Byggeri