Nyheter

Disse deler syv millioner kroner

Alle prosjektene har til felles at de skal samarbeide med designere i sine innovasjonsprosjekter. DIP drives av Norsk design- og arkitektursenter.
– DIP er et helt unikt program i Europa. Ved å bruke designmetodikk i idéfasen kan det utløses store gevinster både i offentlig og privat sektor, uten at det krever gigantiske investeringer eller dyre reformer, forteller Anita C. Drabløs, prosjektleder for DIP i Norsk design- og arkitektursenter.

Mange gode søknader
– Vi fikk inn mange gode søknader i år. Mottakerne i representerer et bredt spekter av næringslivet, bestående av store så vel som små bedrifter, lokalisert over hele landet. DIP-staben gleder seg til å følge prosjektene og ser frem til mange gode resultater og innovative løsninger som vil være til inspirasjon for hele næringslivet.
– I løpet av de seks årene DIP har eksistert, har vi delt ut totalt 40 millioner kroner til i alt 102 prosjekter. Omkring 40 prosent av prosjektene er innovasjon av tjenester, mens de øvrige omfatter produkter, forretningsmodeller og organisasjonsutvikling, sier Anita C. Drabløs.
 

 

Disse får støtte i 2014:

Navn på foretak –  Navn på prosjekt

 

  • Mobiletech Discovering new digital advertisement models
  • GENA – Institutt for DNA analyse Bedre test for påvisning av Borrelia-bakterier i humane prøver
  • Db Equipment Utvikle nytt produktkonsept for nye markeder under eksisterende merkenavn
  • DEFA DEFA
  • Etac Supply Gjøvik Mobilitet for pleietrengende i hjemmet
  • Kreftforeningen Dugnad for kreftrammede
  • Bartec Pixavi Smartere arbeidsflyt offshore
  • Cultura Bank Prosjekt Allianse