– Vi har vært i søken etter LEAN-baserte løsninger som kan effektiviser og forbedre hele vareflyten, sier Sverre Tragethon i Hallingplast.
– ACT systems kunne gi oss det vi var på jakt etter, forsetter han. Etter et forprosjekt i mars, så vi at vi kunne automatisere mange av de oppgavene som vi bruker unødig mye mannekraft på, og la elektronikken passe på at vi gjør ulike arbeidsoperasjoner korrekt første gang. Dette ruster oss for fremtiden. Det bør være unødvendig å benytte penn, papir og kuleramme i 2014. Unge arbeidstagere er også utålmodige etter å ta i bruk ny teknologi. Som en effekt av dette, kan vi betjene markedet på en enda bedre måte, fremholder Tragethon.
Nye løsninger
ACT systems har sitt hovedkontor i Oslo. De leverer standard og skreddersøms-løsninger mot det Nordiske markedet, med hovedvekt på logistikk, spore og prosessløsninger.
Staben med utviklere har vokst, og nå er vi ferdige med utvikling av neste generasjons løsninger, sier daglig leder, Jan Erik Evanger i en pressemelding.
– Vi har brukt over 20 års erfaring på de nye løsningene. Hallingplast tar i bruk det siste innen RFID-teknologien. Her er det snakk om løsninger for total vareflyt, sier Evanger.
Varemottak av rå- og handelsvarer, integrert mot laboratoriet for sporestart og generering av sertifikater, automatisk nedhenting av produksjonsordre til ekstruderlinje basert på touch-skjemer, lagring av kalibreringsdata mot produsert batch, datafangst av produksjon med sanntidsinnmelding til VISMA. I tillegg blir det utekspedering ved bruk av RFID og GPS.
Hvert rør av større dimensjoner får sin egen tag med eget individnummer, slik at man kan spore røret i 100 år. Mindre rør får en strekkode, i første omgang. Ved innlagring benyttes GPS på teleskoptrucker sammen med truckskjerm for eksakt lokasjonslagring basert på lengde og breddegrader. På kart kan man i sanntid se eksakt lokasjon. På innelager benyttes den nye lokasjonsstyringen, som ligger i superDAGFINN.
Avansert plukkløsning
Når det skal plukkes varer, henter superDAGFINN ned ordre rett fra VISMA-løsningen. På truckterminalens skjerm kan man se hva som skal plukkes. Er man usikre på hvor varer ligger, trykker man bare på kartet. Her vises de ulike truckers posisjon og hvor varer ligger. Plukket foregår ved at RFID-brikker på rør leses av ved hjelp av antenne som er plassert på utsiden av trucken.
– Ettersom vi har individnummer på rør, kan løsningen fra ACT systems hente opp monteringsanvisninger automatisk. Og gjennom batch-koden kan vi hente opp data for råvarer og lab-resultater. Når alt er lastet opp på bil, kan vi trykke på masteravslutning, og kunden mottar en informasjonspakke som inneholder monteringveiledninger og ikke minst transportinformasjon, sier Tragethon.
IntelliTRACK
– Gjennom den nye modulen i superDAGFINN, IntelliTRACK, booker vi transport, basert på ledetid og transportkostnad. Med dette kan vi i e-postpakken, som genereres automatisk, legge inn en link til hver eneste pall som skal fraktes. Via IntelliTRACK kan både vi og våre kunder følge varer i sanntid på både bil, fly og båt, sier han.
Sporbare rør og Business Intelligence
Ved hjelp av RFID-brikken kan man lese av rør etter hvert som de graves ned. Dette for dokumentasjon og FDV. Skulle man ha behov for å bytte et rør kan dette leses av via Smarttelefon, og et par tastetrykk er alt som skal til for å bestille nytt. Gjennom Business Intelligence-løsningen gis det full oversikt over alle prosesser.
– Vi ser helt klart at det er denne type løsninger som ruster oss for fremtiden. At trygge arbeidsplasser skapes gjennom effektive produksjon- og logistikkløsninger er selvsagt viktig for oss. Dette kommer også våre kunder til gode, avslutter Sverre Tragethon.