Nyheter

Etablerer samarbeidspool

28.11.07: Comfort-kjeden ønsker å flytte markedsmakten fra grossist til forhandler og etablerer nå en samarbeidspool med andre utvalgte rørleggere for å gjennomføre dette.

 

Bildet: Administrerende direktør i Comfort-kjeden, Knut Strand Jacobsen.

 

Av Mette Ellefsen

Comfort-kjeden varsler om betydelige strukturendringene, spesielt i rørbransjen, som kun har et fåtall grossister og dermed en sterk konsentrasjon av markedsmakt.

Aktører i bransjen har i den senere tid argumentert for at konkurransen i markedet skal begrenses og det bekymrer Comfort-kjeden at regien er fra grossistsiden.
Comfort-kjeden AS, som er en 100 % selvstendig og rørleggereid kjede, søker å påvirke maktkonsentrasjonen ved å styrke rørleggerbedriftenes posisjon – på vegne av de mange bransjebedriftene som har svært få valg av grossistforbindelse. 

Comfort-kjedens sterke markedsposisjon og medlemmenes faglige kompetanse gjør kjeden til en av de store i landet, og dermed er kjedens betydelige kjøpsvolum viktig i grossistforhandlingene. Og mer forhandlingsstyrke blir det i 2008, når det nye konseptet PROFFRØR blir introdusert.

Søker styrke gjennom samarbeid
Comfort introduserer nå en søsterprofil for rørleggerbedrifter uten butikk, som ønsker en fri posisjon med best mulige innkjøpsbetingelser: PROFFRØR. 

Med den nye profilen PROFFRØR, der deltagerbedriftenes individuelle avtaler med Comfort-kjedens innkjøpspool gjør det helt frivillig å benytte PROFFRØRs profil og markedsføring, skiller dette konseptet fra andre aktører.

PROFFRØRs profil bygger altså på deltagelse fra selvstendige servicerørleggere som verken har butikk eller er store, velsmurte bedrifter. I PROFFRØR finner vi dyktige rørleggere i mindre selskaper der det faglige nivået er kjernekvalitet. Rekrutteringen til konseptet har startet, og vil for alvor skyte fart fra årsskiftet.

”når vi har nådd målet, har vi forbedret rørleggerbedriftenes evne til å utvikle seg både på faglig og økonomisk nivå uten at de behøver å lage konkurranse-begrensende bindinger til grossistleddet, slik enkelte aktører i disse dager legger opp til”, sier administrerende direktør Knut Strand Jacobsen.
”selv om vi i dag ikke ser mange utenlandske rørleggerbedrifter i det norske markedet, vil dette antagelig endre seg og dermed blir det avgjørende viktig at vi kan være konkurransedyktige der det virkelig teller. Konkurransen vinnes av dem som kombinerer gode innkjøpsbetingelser og faglig høyt nivå”.