Av Odd Borgestrand
– Uten håndverkere ville vi vært tilbake til steinalderen. Vi er en del av norske håndverkstradisjoner, og fagstolthet blir stadig viktigere, mente Larsen.
Han mente verdikjeden har en utfordring i å overbevise sluttbruker om at fagkunnskap er svært viktig.
– Når pris alene blir virkemiddel vil fagkunnskapen tape. Det er nettopp fagkunnskap vi må selge inn i markedet, understreket han.
– Det betyr at vi ofte ikke er billigst på anleggene, men vi er best på totalløsning og levetidskostnader.
Vi blir hele tiden presset på pris, men vi må fokusere på at kvalitet og riktig vare er minst like viktig som kroner og øre. For oss er det derfor viktig å spørre om hva kunden skal bruke produktet til. For oss som er selgere i Oso Hotwater betyr det at vi må spørre om trykkforhold, om vannkvalitet, og strømtilkobling for å kunne levere rett produkt og riktig pris.
– Serviceavtaler med brukerne er en unik mulighet til å knytte til oss gode kunder. VVS-produkter krever ettersyn, og det er her vår fagkunnskap må benyttes som en del av vår markedsføring. De som er dyktig på serviceavtaler tjener også gode penger. Bruk fagkompetansen på fornybar energi, var oppfordringen fra Larsen.
Oso Hotwater har produsert varmtvannstanker der det er muligheter for tilkobling til solfangere eller komplette sentraler for fornybar energi, enten det er solvarme, pellets eller varmepumper. Salg i dag er også salg for framtida. Derfor må vi bruke vår fagkunnskap på en aktiv måte. Når de store aktørene i byggevare blir så stor at de dikterer markedet, ja da er det «game over», og det scenarioet kan vi selv være med å forhindre mente han.