Innlegg

Fargesprakende fra Tapwell

Bildet: Armatur i ulike fargevarianter. Tapwell tør der andre aktører er noe mer tilbakeholdne
Bildet: Armatur i ulike fargevarianter. Tapwell tør der andre aktører er noe mer tilbakeholdne

Av Odd Borgestrand

Tapwells suksess de siste årene er at selskapet har nøkkelpersoner om kjenner sitt marked og kjenner sin bransje. Dessuten er det et selskap som hele tiden tør å prøve ut nye trender. Mens konkurrentene satser på det trygge gjør Tapwell nærmest det motsatte. De tar sjanser, de våger og de vet at det kan ende med tap. Det er en sjanse de er villig å ta, for så langt har de fleste sjansene medført vekst og økte markedsandeler.

– Vi er en liten organisasjon med direkte kontakt med vår italienske leverandør. Vi satser sterkt på farger. Nå går det mye i messing og kobber, og bare i år lanseres produkter i fem nye fargesjatteringer. Produkter i kobber gold, rose gold, black crome er begreper kundene gjør seg kjent med, forteller markedssjef Haaland.

Det handler om trender, og den norske forbrukeren våger å være trendy. Haaland mener det er bransjen som er konservativ, mens forbrukerne er dristige i sine valg både når det gjelder kjøkken og bad.
– Bransjen må våge å komme sine kunder i møte. Vi har mye kontakt med bloggere.Vi ser at bloggerne aktivt oppsøker nye trender og produkter og formidler dette til sine følgere. Her gjelder det å følge med og tilby kvalitetsprodukter som også har et innbydende deisgn og som er trendy. Nettopp fordi vi er utradisjonelle og har kort vei fra ide til produksjon kan vi tilfredsstille kundenes ønsker, mener Haaland.

Haaland mener internett er et viktig medium ut mot forbrukerne.
– Vi når ikke alle med glansede produktkataloger. Nettet er kanskje det viktigste show-rommet i dag, sier han, og tar oss med på en omvisning på den store standen i hall C på Norges Varemesse på Lillestrøm.

I en trapp står det ulike servanter i kobber, børstet krom, sort krom og messing både for bad og kjøkken. Armaturene er produsert i samme farge, og det gjelder også tilbehøret i badet. Dermed kan kundene velge sin stil og sin smak og få en totalpakke fra Tapwell.

Norske bad vil trolig bli fornyet i en raskere takt enn tidligere.
– Vi er glad i fornyelse og urbane mennesker flytter oftere. Dermed oppstår det også et marked for aktører som oss, innrømmer Haaland. Kjøkken og bad er viktige rom der nordmenn er bevisst både på smak og kvalitet.

Tapwell har en visjon om å være innovative, nytenkende og på et prisnivå som når majoriteten.
– Vi skal være i mellomsjiktet når det gjelder pris, men ledende innen design. Det er vår suksessoppskrift, konkluderer Haaland.

En viktig del av Tapwells forretningsidè er å bygge gode relasjoner til rørleggere. Det er de som er kundene, og det er de som i stor grad sørger for at Tapwell kommer inn i norske hjem og bedrifter, konkluderer markedssjef Haaland som opplevde stor pågang fra første dag på den innovative standen under årets VVS dager.