På linje med resten av bransjen gikk rørleggerkjeden med sine 120 butikker inn i 2009 med en stor usikkerhet.
– Vi fikk, som alle, på slutten av 2008 en demonstrasjon på hvor raskt verden kan snu, sier daglig leder i Bademiljø, Erik Skar til VVS aktuelt.
Viktige markedsandeler
Men for kjeden startet året tross alt bedre enn forventet.
– Og det synes som vi ble mildere rammet enn VVS-bransjen generelt. Våre foreløpige tall tyder på at vi klarte å ta viktige markedsandeler i dette vanskelige året, fortsetter han.
Skar har som en rekke andre ledere innen VVS-bransjen tatt i mot oppfordringen fra VVS aktuelt om å si noen ord om året som gikk og året som ligger foran.
– Ved inngangen til 2010 er vi først og fremst opptatt av hvor fort markedet vil normalisere seg etter finanskrisen. Vi har gjennom flere år posisjonert oss slik at vi ikke skal være så sårbare for svingninger i markedet. Vi tror på et 2010 på samme nivå som 2009, i beste fall, sier han.
Ti års garanti
For Bademiljø vil hovedsatsingsområdet fortsatt være å bygge gode bad og våtrom. At kjeden kjører et tilbud om ti års tetthetsgaranti på bad mener han er unikt, noe også markedet tilbakemelder.
– Vi har gjennom mange år bygget opp kjennskapen til varemerket Bademiljø – og denne investeringen får vi igjen for når markedet stopper opp. Slik man har opplevd i 2009, sier han.
På spørsmålet om det kommer noen spennende nyheter fra Bademiljø i det kommende året, viser han til at kjeden har inngått et samarbeid med Norsk Rørallianse gjennom det felles selskapet Synergo AS, og sier videre:
– Vi har i det siste året lagt ned et stort arbeid for å komme frem til en felles leverandørstrategi og et felles sortiment. Denne våren vil vi lansere sortimentet for våre bedrifter, et sortiment som skal styrke oss i kampen om kundene.
Hvorvidt Bademiljøs stand vil dukke opp på VVS-dagene gjenstår fortsatt å se.
– Vi har ikke tatt stilling til deltakelse på VVS-messen enda, avslutter Skar.