Byggautomasjon

GK leverer ventilasjon til Fornebuporten og Flytårnet

Bildet: Flytårnet stasjon. Illustrasjon: Mestres Wåge Arkitekter / Fornebubanen
Bildet: Flytårnet stasjon. Illustrasjon: Mestres Wåge Arkitekter / Fornebubanen

Kontrakten mellom totalentreprenør HENT og GK er på 94 millioner. 
 
Den nye Fornebubanen skal stå ferdig i 2029, og er en utvidelse av det eksisterende T-banenettverket, med seks nye stasjoner fra Majorstuen til Fornebu. Oslo kommune er byggherre på prosjektet som er den største T-baneutbyggingen på mange tiår. 
 
Solid løft

– Stasjonene på Fornebu; Fornebuporten og Flytårnet, er de første i utbyggingen. Dette er ikke et A4-prosjekt og vil kreve ingeniørkompetanse av oss i GK, sier divisjonsdirektør i GK Leif Øie, som er glad for at GK kan bidra når kollektivtilbudet til innbyggerne i Oslo og Bærum skal få et solid løft. 
 
Leveransene til GK består av ventilasjonsanlegg for normalventilasjon i arealer tilknyttet T-banestasjonene, i tillegg til en lang rekke vifter for avtrekk, trykksetting og brannventilasjon. 
 
– Stasjonene skal bygges under bakkenivå. Dette setter høye krav til HMS under byggefasen. I tillegg setter prosjektet litt andre krav til ventilasjon og brannsikkerhet, og innebærer blant annet at vi må ta i bruk spesialutstyr som sikrer nok luft. Her vil vi ha med oss gode utstyrsleverandører inn for å tilfredsstille kravene sier prosjektutvikler i GK, Håvard Pallin Grønning. 

Bildet: Flytårnet T-banestasjon. Illustrasjon: Mestres Wåge Arkitekter / Fornebubanen
 
Han mener at erfaringer fra lignende prosjekter som utbygging av Løren T-banestasjon og stasjonsutbygginger i forbindelse med Bybanen i Bergen vil bli viktig.  

Vant på erfaring og kompetanse

Kontrakten mellom GK og HENT ble signert 24. september 2024. tilbudsleder i HENT, Marthe Hoff Klungerbo, forteller at GK ble valgt til å utføre ventilasjonsarbeidene på Fornebubanen K6 etter å ha utmerket seg i evalueringen av kriterier som tilbudt personell, referanser, pris og oppgaveforståelse.
 
– Selskapet har en solid erfaring fra tilsvarende prosjekter, noe som gjør dem til en pålitelig samarbeidspartner. Vi i HENT ser frem til et godt samarbeid med GK på dette spennende prosjektet, sier Klungerbo. 
 
Fokus på brannsikkerhet 

Fornebuporten stasjon har antatt passasjermengde på 8 000 mens Flytårnet har 12 000. For å ivareta brannsikkerheten på stasjonene skal GK montere røykgassvifter som er opp mot tre meter i diameter og ved røykutvikling kan levere en luftmengde på cirka 300.000 m³/h per vifte.
 
– Til sammenligning er røykgassvifter i vanlige bygg opp mot en meter i diameter og leverer en brøkdel av luftmengden, sier Grønning. 
 
GK starter opp med sine arbeider på byggeplassen i løpet av andre kvartal i 2025. 
 
– Vi starter opp med montasjearbeider på Fornebuporten. Stasjonene skal stå klare i 2027, avslutter Grønning. 

Jobber du mot prosjektmarkedet og ønsker å komme tidlig inn i prosjektene?

Byggfakta kartlegger alle bygge- og anleggsprosjekter i Norge og viser resultatene via tjenesten Byggfakta SMART.